Lilleskov Teglværk
Siden 1985 har der været drevet museum på Lilleskov Teglværk ved Tommerup. En af attraktionerne er den smalsporede teglværksbane.
Selvom eders redaktør har boet på Fyn i snart mange år, har jeg ikke tidligere været forbi museet - så nu var det på tide! Nærværende artikel er en lille beretning om et besøg på lergravsbanen, men indeholder også lidt om selve teglværkets historie, idet jeg var så heldig at deltage i en rundvisning ved et besøg 5. august 2012. Museet repræsenterer et spændende stykke dansk industrihistorie.
Hvis du ikke ønsker at læse om teglværkets historie og museet, kan du springe direkte til beretningen om lergravsbanen her.
Teglværkets historie
Lilleskov Teglværk startede den første primitive produktion af teglsten i 1905. Teglværket lå den gang på den anden side af vejen, syd for det nuværende teglværk. Alt arbejdet foregik manuelt, herunder udgravning og æltning af leret.
Efter nogle år var der så meget succes med produktionen, at man opførte det nuværende teglværk med ringovn og tørrelader. Dette fortsatte i mange år, dog med omlægning af store dele af produktionen til drænrør i 1970'erne, da byggesektoren i Danmark gik i stå som følge af oliekrisen.
I 1983 ophørte produktionen, og bygningerne stod tilbage med redskaber og maskiner stadig intakte. En kreds af interesserede havde i flere år haft planer om at omdanne Lilleskov Teglværk til et lokalt museum. I 1985 stiftedes derfor "Foreningen Lilleskov Teglværk" med henblik på at skabe et arbejdende museum, som tillige kunne være hjemsted for kulturelle aktiviteter for Tommerup og omegn. Værkets bygninger blev overdraget fra ejerkredsen for et forholdsmæssigt beskedent beløb.
På museet er derudover blandt andet bevaret en fungerende dieselmotor, ligesom der er oprettet et smedemuseum baseret på donationer af gamle værktøjer fra Odense Tekniske Skole og en række fynske smedefirmaer.
Illustreret gennemgang af museet og produktionens historie
Når lerjorden kom ind med lergravsbanen, blev tipvognene tømt ned i tragte, som via et transportbånd førte leret igennem en rense- og knusemaskine.I denne proces er det vigtigt, at leret hverken tørrer for hurtigt eller for langsomt. For at styre dette kan der laves forskellige mængder af træk igennem tørreladerne afhængigt af temperatur, vind og vejr.
Efter tørring er stenene klar til brænding i ringovnen.
Temperaturen skulle ideelt ligge på 1030 grader celsius. Var det for koldt, blev stenene ikke brændt ordentlig igennem, - blev det for varmt, smeltede de simpelthen sammen og skulle bankes ud af ovnen og smides væk.
Lergravsbanen
Nå, men vi skal jo ikke glemme, hvad jeg egentlig kom for at se på...
På et tidspunkt undervejs i værkets historie opførte man en 600 mm smalsporsbane for at gøre transporten af ler til værket lettere. Leret blev gravet af omkringliggende jorder, ejet af værket, ned til ca. ½ meters dybde. Banens sporrammer kunne flyttes rundt på markerne efter behov.
Teglværksbanen har i museums-regi været i drift siden starten af 1990'erne. Banen er ca. 450 meter lang og går fra værket ad en forholdsvist stejl stigning til en gammel lergrav. Herfra er en herlig udsigt over skov og marker og den kønne udsigt mod Frøbjerg Bavnehøj og Pilebakken.
På museets hjemmeside står under omtalen af lergravsbanen: "Der tages dog forbehold for vejrlig". Det forstår man, når man ser det åbne lokomotiv og de åbne vogne, som er ombygget fra tidligere tipvogne.
Lokomotivet er bygget af Pedershåb Maskinfabrik i Brønderslev som byggenummer 332. Det er bygget i 1941 under Anden Verdenskrig og derfor leveret med en gengasgenerator. Efter besættelsen blev det ombygget til benzin-drift ved genbrug af en 4-cylindret motor fra en Ford B lastbil fra 1932, med en ydelse på 55 hk. Oprindeligt leveredes det til Entreprenør C. Bechgaard fra Aarhus, som benyttede det ved udbygning af Aarhus havn og motorveje og andre anlægsarbejder i og omkring Aarhus. I 1971 solgtes det videre til en mellemforhandler, Spøer i Middelfart, og derfra til Lilleskov i 1972. Et hidtil anvendt lokomotiv fra Kastrup Maskinfabrik var på det tidspunkt fuldstændig udtjent.
Et lignende lokomotiv (Pedershåb 337/1941) kom med i købet i 1972 for indvinding af reservedele. Reservedelslokomotivet er senere, efter værkets nedlæggelse, kommet til Fårup Sommerland og blevet istandsat og sat drift dér.
PS:
Links og mulighed for at læse mere om banen og museet:
Museets hjemmeside: www.lilleskov.dk, hvor man bl.a. kan finde aktivitetskalender og oversigt over køredage på banen.
Omtale af banen på www.smalspor.dk.
To billeder af sporlægning på banen i 1988 på www.oledinesen.dk her og her.