DSB EA 3001-3022 fotos
35 fotos
DSB EA 3001-3002 blev leveret fra Henschel i 1984 i forbindelse med den af DSB påbegyndte elektrificering af fjernbanerne. I forlængelse heraf blev leveret yderligere 8 elektriske lokomotiver fra Scandia i Randers, DSB EA 3003-3010 i 1985 og 1986. Man indledte elektrisk drift på Kystbanen i 1986, hvor EA-lokomotiverne fik en fremtrædende rolle som trækkraft for regionaltogene.
Yderligere 12 lokomotiver, DSB EA 3011-3022, blev leveret fra Scandia i 1992, klar til anvendelse over den faste Storebælts-forbindelse, som imidlertid blev nogle år forsinket. Ved indvielsen heraf blev EA-lokomotiverne også indsat i godstog mellem København og Padborg. Da DSB Gods i 2001 blev solgt til tyske Railion fulgte 10 EA-lokomotiver med i handlen, RDK EA 3011-3019 og 3021.
Behovet for elektriske lokomotiver svandt efterhånden ved DSB, som solgte en række maskiner til Bulmarket i Bulgarien fra 2007. Også Railion (senere DB Schenker Rail Scandinavia A/S, DBSRS) ophørte med brugen af deres EA-lokomotiver ved leveringen af nye elektriske lokomotiver BR 185. Herefter blev deres 10 maskiner overført til brug i Rumænien og Bulgarien.
DSB havde indtil slutningen af 2020 6 lokomotiver tilbage i drift. Efter ophøret af CityNightLine nattogene i november 2014 stod de praktisk talt arbejdsløse, men blev fra starten af 2015 moderniseret, så de kunne anvendes med dobbeltdækkertog i regionaltogstrafikken øst for Storebælt. De anvendtes således udelukkende med dobbeldækkermateriel på hverdage mellem København og Ringsted/Slagelse, hvilket frigjorde en række ER-togsæt til andre strækninger.
Med leveringen af nye elektriske Siemens Vectron lokomotiver litra EB blev de sidste DSB EA-lokomotiver taget ud af drift i december 2020 og solgt til Bulmarket i Bulgarien.
Yderligere 12 lokomotiver, DSB EA 3011-3022, blev leveret fra Scandia i 1992, klar til anvendelse over den faste Storebælts-forbindelse, som imidlertid blev nogle år forsinket. Ved indvielsen heraf blev EA-lokomotiverne også indsat i godstog mellem København og Padborg. Da DSB Gods i 2001 blev solgt til tyske Railion fulgte 10 EA-lokomotiver med i handlen, RDK EA 3011-3019 og 3021.
Behovet for elektriske lokomotiver svandt efterhånden ved DSB, som solgte en række maskiner til Bulmarket i Bulgarien fra 2007. Også Railion (senere DB Schenker Rail Scandinavia A/S, DBSRS) ophørte med brugen af deres EA-lokomotiver ved leveringen af nye elektriske lokomotiver BR 185. Herefter blev deres 10 maskiner overført til brug i Rumænien og Bulgarien.
DSB havde indtil slutningen af 2020 6 lokomotiver tilbage i drift. Efter ophøret af CityNightLine nattogene i november 2014 stod de praktisk talt arbejdsløse, men blev fra starten af 2015 moderniseret, så de kunne anvendes med dobbeltdækkertog i regionaltogstrafikken øst for Storebælt. De anvendtes således udelukkende med dobbeldækkermateriel på hverdage mellem København og Ringsted/Slagelse, hvilket frigjorde en række ER-togsæt til andre strækninger.
Med leveringen af nye elektriske Siemens Vectron lokomotiver litra EB blev de sidste DSB EA-lokomotiver taget ud af drift i december 2020 og solgt til Bulmarket i Bulgarien.
DSB EA 3003
med kystbanetog på vej mod syd.Torsdag 22. august 1991, Klampenborg Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB EA 3004
med regionaltog afventer afgang fra Helsingør.Tirsdag 26. maj 1992, Helsingør Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB EA 3012
med IN 394 (Kh-Hg) ved indkørsel til Hellerup.Tirsdag 22. juni 1993, Hellerup Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB EA 3012
netop ankommet til Korsør med regionaltog.Onsdag 28. december 1994, Korsør Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB EA 3001
med sydgående regionaltog på Kystbanen.Lørdag 18. november 1995, Hellerup Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB EA 3013
med regionaltog under indkørsel til Hellerup fra nord.Lørdag 18. november 1995, Hellerup Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB EA 3014
med regionaltog fra Roskilde til København H. afventer afgang.Tirsdag 15. juni 1999, Roskilde Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB EA 3003
+ ME 1514 med EN 483 (Kh-Pa) efter orkan nogle dage tidligere.Tirsdag 7. december 1999, Odense Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB EA 3014
ankommer til Odense med "Skialpin-ekspres".Søndag 13. februar 2000, Odense Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB EA 3017
+ MZ 1418 + MZ 1406 + ME 1536 under indkørsel til Odense med godstog.Lørdag 16. september 2000, Odense Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB EA 3008
med næstsidste tog med SBB-dobbeltdækkervogne indlejet af DSB. Bagerst er DSB EA 3018.Onsdag 11. april 2001, Øst for Odense Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB EA 3003
med IR 1673 (Kh-Od). Dette "klaptog" kører kun fredag og returnerer tomt til København.Fredag 21. juni 2002, km. 155,4 Kh, øst for Odense Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB EA 3022
med IP 2185 (Fredericia-Hannover) ankommer til Padborg.Tirsdag 10. september 2002, Padborg Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB EA 3001
ny-folieret i blå med EN 482 (Pa-Kh) i km 149,4 kl. 8.27.Fredag 13. oktober 2006, ø. f. Marslev Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB EA 3022
i ny blå folie med nattog EN 482 (Pa-Kh).Tirsdag 17. oktober 2006, Marslev Foto: John Damsgaard-Sørensen
Hensat EA-bogie
med DSB EA 3007 og DSB MZ 1429 i baggrunden.Tirsdag 23. januar 2007, Godsbanegårdens Maskindepot Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB EA 3010
med IP 13284 holder klar til afgang fra Padborg. Toget er oprangeret udelukkende af DSB-vogne (Bcm og Dms - sidstnævnte overtaget fra DB og endnu i denne bemaling).Søndag 4. februar 2007, Padborg Foto: Matthias Krause
DSB EA 3004
med skitog IP 86274 (Pa-Htå) mellem Gelsted og Aarup, set fra resterne af det gamle voldsted Nyfæste.Søndag 25. marts 2007, Nær Aarup Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB EA 3022
med EN 482 (Pa-Kh) i et solstrejf vest for Nyborg.Tirsdag 3. april 2007, Vest for Nyborg Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB EA 3020
ankommer til Odense med "Skiløberen" IP 13284 (Pa-Kh), mens ER 2006 rangerer fra opstillingsristen.Søndag 17. februar 2008, Odense Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB EA 3001
+ 6 Bc-t + ADns-e med IR 1651 (Kh-Fa), set i km 152,4 Kh mellem Marslev og Odense.Fredag 16. maj 2008, vest for Marslev Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB EA 3020
+ EA 3004 med "Klima-ekspressen" IP 8076 ((Bruxelles-)Pa-Kh) gør holdt i Odense.Lørdag 5. december 2009, Odense Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB EA 3020
med EN 482 ankommer til Odense. Bagerst i toget er tilkoblet to Hollandske vogne, bl.a. den Hollandske kongevogn.Fredag 16. april 2010, Odense Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB EA 3004 udlånt til DBSRS
med "Øltog" på vej mod Høje Taastrup fra Fredericia.Torsdag 9. juni 2011, Øst for Odense Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB EA 3004
udlånt til DBSRS med "Øl-toget" G 9233 (Htå-Fa) passerer Ejby.Fredag 10. juni 2011, Ejby Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB EA 3004
med EN 472 (Kh-Pa) afventer afgang i Odense.Onsdag 27. juli 2011, Odense Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB EA 3020
med EN 473 (Kh-Pa). Nattogparret 472/473 var på dette tidspunkt det eneste regulære arbejde for DSB's EA-lokomotiver.Tirsdag 26. juni 2012, Nonnebo nær Langeskov Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB EA 3022
med EN 473 (Kh-Pa).Onsdag 1. august 2012, km 155,4 ø.f. Odense Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB EA 3022
ankommer til Odense med det sidste nattog mod det sydlige udland EN 373 (Kh-Pa). Der var absolut intet lys at gøre godt med, så læserne bedes bære over med lukkertiden på 1/160 sekund optaget på ISO 25.600 med tilhørende pixelfejl og støj...Søndag 2. november 2014, Odense Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB EA 3022
ankommer til Odense med det sidste nattog EN 372 (Pa-Kh). I dagens lidt sørgelige anledning er lokomotivet flagsmykket.Mandag 3. november 2014, Odense Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB EA 3007
+ DK-DSB WRm 61 86 88-90 603-0 + DK-DSB S 61 86 88-90 001-7 som tog M 8024 (Rq-Gb), testkørsel af salonvogne, på vej østpå.Tirsdag 4. oktober 2016, km. 155,2 Kh, øst for Odense Foto: John Damsgaard-Sørensen
Hector Rail 241.010 + DSB EA 3010 + EA 3022 + EA 3007
som HG 6133 (Gb-Pa). De tre tidligere DSB EA-lokomotiver er under transport til operatøren Bulmarket i Bulgarien.Lørdag 10. april 2021, Vest for Odense Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB EA 3007 bagerst i transport af EA-lokomotiver til Bulgarien.
Toget er oprangeret Hector Rail 241.010 + DSB EA 3010 + EA 3022 + EA 3007.Lørdag 10. april 2021, Vest for Odense Foto: John Damsgaard-Sørensen