DSB ME 1501-1537 fotos
90 fotos
DSB ME var de nyeste diesel-lokomotiver i drift ved Statsbanerne. I årene 1981-1985 fik DSB leveret 37 lokomotiver litra ME fra Henschel i Tyskland. I lighed med MZ-lokomotiverne fra Nohab var de udstyret med GM 16-645E3B dieselmotorer. Lokomotiverne blev fra starten udelukkende stationeret på Sjælland og indsat i både internationale tog, intercitytog, regionaltrafik og godstog. Efter åbningen af den faste forbindelse over Storebælt i 1997 blev de også anvendt på Fyn og i Jylland. I deres sidste år i drift udgjorde de grundstammen for regionaltrafikken på Sjælland med dobbeltdækkertog.
De resterende lokomotiver blev taget ud af drift 11. december 2021 og solgt til Nordic Re-Finance AB, NRFAB, i Sverige.
De resterende lokomotiver blev taget ud af drift 11. december 2021 og solgt til Nordic Re-Finance AB, NRFAB, i Sverige.
DSB ME 1514
med "Skiløberen" i Rødby Færge. DSB's vinter-sæsontog til Østrig kørte med tidligere DB Bcm-vogne malet i mørk blå og dekoreret med skiflager, skiløbere og andre motiver. Her er "Skiløberen" klar til at returnere til København en søndag morgen.Søndag 24. januar 1988, Rødby Færge Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1514
med sæsontoget "Skiløberen" i Rødby Færge, ventende på afgang mod KøbenhavnSøndag 24. januar 1988, Rødby Færge Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1526
som tom maskine nær Musse på vej retur til Nykøbing F. fra Rødby F.Mandag 2. maj 1988, nær Lolland Midt Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1526
med P 373 mod Rødby Færge.Mandag 2. maj 1988, nær Lolland Midt Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1536
med det internationale persontog P 373.Torsdag 30. juni 1988, Nord for Rødby Færge Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1501
ankommer med det internationale persontog P 373 (Kh-Rf) til Rødby Færge. I baggrunden ser man signalerne for Rødby Færge Øst, i venstre side af billedet rangerer en MT med godsvogne.Onsdag 24. august 1988, Rødby Færge Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1513 med tog P 5039 / 321 "Neptun"
netop ankommet til Nykøbing F. på vej mod Gedser.Onsdag 8. februar 1989, Nykøbing F. Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1513
trækker "Neptun" til Gedser, hvorfra der er videre forbindelse til Berlin. Den gennemgående del af toget fra København til Østberlin bestod på dette tidspunkt blot af en DR ABme-vogn.Onsdag 8. februar 1989, Nykøbing F. Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1534 med G 9564
holder klar til afgang i Nykøbing F. Efter lokomotivet følger DSB BD og 4 Hims-vogne.Onsdag 8. februar 1989, Nykøbing F. Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1509
med tog P 5039 / 321 "Neptun" på vej mod Gedser passerer Orehoved, set fra enderampen på læssevejen.Mandag 7. august 1989, Orehoved Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1504
med regionaltog fra København til Korsør.Mandag 21. januar 1991, Sorø Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1506
med regionaltog fra København under indkørsel til Nørre Alslev.Tirsdag 12. februar 1991, Nørre Alslev Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1506
midt i tog Gedser-København oprangeret ADns, 2 Bn-n, 3 B, AB, ME 1506, DR ABm, BTirsdag 12. februar 1991, Nykøbing F. Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1505
holdende i Rødby Færge, afventende nye opgaver.Lørdag 23. marts 1991, Rødby Færge Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1509 klar til afgang med Ostsee-Express
fra Gedser kl. 06.30. Efter lokomotivet følger sovjetisk sovevogn og DR WLAB, resten af oprangeringen fortaber sig i det uvisse. I færgelejet ses F/S Warnemünde.Fredag 19. april 1991, Gedser Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1514
med regionaltog gør holdt i Ringsted.Lørdag 31. august 1991, Ringsted Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1537
med regionaltog ankommer til Vordingborg. I baggrunden ses et internationalt tog under udkørsel mod nord og helt til højre i baggrunden holder en af banetjenestens troljer.Onsdag 29. januar 1992, Vordingborg Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1505
med nattog P 382 (Kh-Hg) med norske og svenske vogne til Oslo hhv. Stockholm.Onsdag 17. juni 1992, Nordhavn Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1526
med EC-tog mod København H.Søndag 16. august 1992, Brøndbyøster Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1507
med regionaltog mod Køge/Næstved holder parat til afgang i Roskilde.Onsdag 17. februar 1993, Roskilde Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1505
med vestgående stykgodstog (med "nye" Hbikks og "gamle" Hims-vogne) passerer Brøndbyøster.Onsdag 19. maj 1993, Brøndbyøster Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1530
med regionaltog til Næstved, oprangeret B + Bn-v + ABns.Efter leveringen af IC-3-togene blev B-vognene i stor stil overført til regionaltog også på Sjælland, idet pendlerne foretrak de mere rolige kupévogne frem for Bn-vognene.
Tirsdag 15. juni 1993, N. f. Tureby Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1504
med sydgående regionaltog.Mandag 23. august 1993, Vordingborg Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1519
med regionaltog til Næstved.Torsdag 17. marts 1994, Havdrup Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1501
holdende klar til afgang med regionaltog til København. I venstre side ses DSB MFB 5284 forrest i EC-tog til Hamburg, i højre side LJ Lynettetog til Nakskov.Lørdag 17. december 1994, Nykøbing F. Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1536
+ ME 1518 + DSB Hjælpevogn 2 (60 86 99-69 304-0) har netop fået grønt lys til at afgå mod nord kl. 11.47 lillejuleaftensdag.Fredag 23. december 1994, Nykøbing F. Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1509
med regionaltog til Nykøbing F. gør holdt i Roskilde.Tirsdag 15. juni 1999, Roskilde Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1520
fik den ene ende smadret ved Regstrup-ulykken i 1998. Da den kom tilbage i drift fra omkring marts 1999 var den blevet omlakeret i den ende som kan ses på fotoet, mens det andet førerrum stadig var afbleget og beskidt...Tirsdag 15. juni 1999, Roskilde Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1525
- et simpelt portræt holdende i Odense en søndag. Fra 1998 begyndte anvendelsen af litra ME i Jylland/Fyn, indtil da blev de kun anvendt på Sjælland/Lolland-Falster.Lørdag 16. oktober 1999, Odense Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1511
omlakeret i ny helrød bemaling og netop rullet ud fra værkstedet i Århus.Fredag 8. september 2000, Århus Foto: Hans Ole Petersen
DSB ME 1511
netop nymalet i helrød bemaling og rullet ud fra værkstedet i Århus.Fredag 8. september 2000, Århus Foto: Hans Ole Petersen
DSB ME 1509
ommalet i ny, rød hellakering.Lørdag 23. september 2000, Roskilde Foto: Per Topp Nielsen
DSB ME 1522
holdende på Godsbanegårdens maskindepotOnsdag 29. november 2000, Københavns Godsbanegårds Maskindepot Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1532
+ ME 1537 med IR 1649 (Kh-Ar) ved Krogslundsvej øst for Odense.Fredag 2. marts 2001, Øst for Odense Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1531
+ ME 1530 med IR 1649 under udkørsel fra Odense.Fredag 16. marts 2001, Odense Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1535
+ ME 1533 med IR 1661 (Kh-Ar).Fredag 16. marts 2001, Odense Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1511
bagerst i tog M 8231 (Svg-Od), et måletog oprangeret DSB ME 1503 + ADns-e + SJ "Strix" + ME 1511.Lørdag 24. marts 2001, Fruens Bøge Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1509
og ME 1511, begge holdende i Nykøbing F. for weekenden.Lørdag 14. april 2001, Nykøbing F. Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1523
netop omlakeret i ny mørkeblå bemaling med stort rødt vingehjul - på lokomotivets 2. dag i drift i denne bemaling.Lørdag 9. marts 2002, Kalundborg Foto: Mikkel Elling
DSB ME 1532
med IR 8341 til Struer.Torsdag 28. marts 2002, ø. f. Langeskov Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1523
ommalet i blå med IR 1657 (Kh-Ar).Fredag 5. april 2002, Odense Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1528
+ ME 1532 med IR 1661. ME 1528 har allerede fået blå bemaling, mens 1532 endnu er i rød/sort originalfarve.Fredag 21. juni 2002, km 155,4 ø.f. Odense Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1525 + ABs
med materieltransport passerer Odense kl. 09:48.Tirsdag 23. juli 2002, Odense Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1525 + ABs dobbeltdækkerstyrevogn
mærket "Prøvetog" passerer Odense som materieltransport mod vest.Tirsdag 23. juli 2002, Odense Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1533
nyligt ommalet til blå, med regionaltog.Torsdag 8. august 2002, Nykøbing F. Foto: Ronni Svensson
DSB ME 1511
med RØ 1233 netop ankommet fra København.Tirsdag 24. september 2002, Nykøbing F. Foto: Ronni Svensson
DSB ME 1528 + "MY 1135"
+ ex Rs + 3 ex Gs + 3 målevogne + 4 dobbeltdækkervogne som M 8007 (Gb-Rq), transport af nyleverede dobbeltdækkervogne til testkørsler i Sønderjylland.Torsdag 24. oktober 2002, Øst for odense Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1531
med RØ 4234 fra Næstved til København H.Onsdag 6. november 2002, Næstved Foto: Ronni Svensson
DSB ME 1516
ME 1516 med RØ 1229 (Kh-Ge) kl. 10.31 (ca. -10).Lørdag 12. april 2003, km. 154,4, syd for Væggerløse Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1517
med regionaltog Nsk-KkSøndag 13. april 2003, vest for Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1527
+ Bn-oi 817 + Bn-oi 798 + Bn-oi 794 + Bn-oi 830 + Bn-oi 822 + Bn-oi 829 + Bn-o 773 + Bn-o 751 + Bn-o 768 + ADns-e 550 med IR 8337 (Kh-Sk), gjorde holdt i Odense 13.23-13.26 (-3/-6) og optog passagerer, i modsætning til hvad var angivet i toganmeldelsen!Torsdag 17. april 2003, Odense Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1501
+ DSB MY 1101 holdende ved maskindepotet i Rødby Færge i forbindelse med fejringen af Fugleflugtslinjens 40-års jubilæum.Lørdag 24. maj 2003, Rødby Færge Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1536
+ Bc-t 312 + 317 + 318 + 319 + 315 + 313 + 316 + 310 + 314 + 311 med IP 13295 (Kh-Pa).Fredag 25. juli 2003, Odense Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1537
+ B 7730 + B 7734 + Bk 7810 + ABs 7913 med IR 1661 (Kh-Od) kl. 18.45.Fredag 25. juli 2003, Øst for Odense Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1537
skubbende M 9874 (Od-Kh), tomt materiel retur fra IR 1661, som blev aflyst mellem Odense og Århus pga. sporarbejde på Vestfyn.Fredag 25. juli 2003, Øst for Odense Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1511
rangerer med tom Bn-vognsstamme.Søndag 28. september 2003, Nykøbing F. Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1510
med sydgående regionaltog ankommer til Ringsted. DSB ME 1510 blev den første af DSB's ME-lokomotiver som blev udrangeret efter en brand i 2005.Fredag 5. marts 2004, Ringsted Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1514
med sydgående regionaltog, mens RDK EG 3107 kører som tom maskine mod øst.Fredag 5. marts 2004, Ringsted Foto: John Damsgaard-Sørensen
RDK MZ 1451
og DSB ME 1521 ved maskindepotet i Padborg.Søndag 6. august 2006, Padborg Foto: Matthias Krause
DSB ME 1534
med regionaltog med dobbeltdækkervogne passerer Danshøj.Tirsdag 23. januar 2007, Hvidovre Fjern Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1524
+ Bn-o 845 + Bn-o 807 + Bn-o 838 + Bn-o 850 + Bn-o 816 + Bn-o 843 + Bn-o 808 + ADns-e 520 med lejrskoletog FP 1651 (Kh-Fa).Fredag 24. august 2007, Odense Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1508
på testkørsel med MZ 1446 som M 6217 (Gb-Rg)Torsdag 3. april 2008, nær Ringsted Foto: Tim Jonasen
DSB ME 1508
på testkørsel med MZ 1446 som M 6217 (Gb-Rg)Torsdag 3. april 2008, nær Ringsted Foto: Tim Jonasen
DSB ME 1526
med regionaltog til Nykøbing F.Fredag 13. juni 2008, København H. Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1518
med IR 1639 (Kh-Es) gør 8 minutters holdt i Odense.Fredag 5. marts 2010, Odense Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1504
med M 6182 (Fa-Kh) som angstlok (nedbrudsreserve) for EN 482, som denne dag medførte to kongelige hollandske salonvogne.Fredag 16. april 2010, Odense Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1532
med de hollandske kongelige salonvogne i EP 6103 (Kh-Pa).Lørdag 17. april 2010, km 155,4 ø.f. Odense Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1532
med de hollandske kongelige salonvogne i EP 6103 (Kh-Pa).Lørdag 17. april 2010, km 155,4 ø.f. Odense Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1520
med IR 1639 (Kh-Ar).Fredag 15. april 2011, Elmelunden, vest for Odense Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1516
afgår fra København H. med dobbeltdækkertog.Torsdag 25. oktober 2012, København H. Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1533 med DBAG 605 011
transport af togsættet til København / Tyskland efter afsporing.Torsdag 27. august 2015, Nykøbing F. Foto: Per Topp Nielsen
DSB ME 1509 + DSB ME 1527
på testkørsel passerer Hedehusene på vej mod øst.Torsdag 1. juni 2017, Hedehusene Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1503
afgår fra Herfølge med dobbeltdækkerstamme mod syd.Lørdag 1. august 2020, Herfølge Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1514
med dobbeltdækkertog passerer Hedehusene som RØ 4161 (Kk-Rg).Mandag 14. september 2020, Hedehusene Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1536
passerer Hedehusene station med regionaltog.Mandag 14. september 2020, Hedehusene Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1518
med regionaltog i Hedehusene.Mandag 14. september 2020, Hedehusene Foto: John Damsgaard-Sørensen