DSB MH 301-420 fotos
36 fotos
DSB fik leveret 120 litra MH dieselhydrauliske rangerlokomotiver fra Frichs A/S i Aarhus i årene 1960-65, til afløsning af damplokomotiver til rangering på de større stationer. Lokomotiverne blev også anvendt til lettere strækningskørsel. Den stive 3-koblede konstruktion gav en del problemer med hyppige afsporinger, men alligevel forblev lokomotiverne i drift indtil de i slutningen af 1990'erne blev afløst af litra MK. Det sidste lokomotiv var i drift ved DSB indtil 2001.
DSB MH 361
holdende i Rødby Færge.Tirsdag 15. oktober 1985, Rødby Færge Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MH 372
+ LJ M 9 med udflugtstogLørdag 10. september 1988, Eskilstrup Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MH 372
+ LJ M 9 med udflugtstogLørdag 10. september 1988, Eskilstrup Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MH 372
+ LJ M 9 med udflugtstog passeres af regionaltog mod København.Lørdag 10. september 1988, Eskilstrup Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 9
og DSB MH 372 rangerer i Eskilstrup i forbindelse med udflugt for MBJ-personale. Brændoliepumpen på Kanariefuglen var brudt ned på vej til Nykøbing F., hvorfor MH-lokomotivet var med som nedbrudsmaskine.Lørdag 10. september 1988, Eskilstrup Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MH 386
rangerer i Nykøbing F., blandt andet med sukkervogne til/fra Lollandsbanen.Fredag 13. juli 1990, Nykøbing F. Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MH 352
holder i spor 1 i Nykøbing F. i en pause i rangeringen.Tirsdag 12. februar 1991, Nykøbing F. Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MH 419
ses rangerende i Køge 12. april 1991. På dette tidspunkt var dette det yngste rangerlokomotiv i drift ved DSB, bygget tilbage i 1965!!Fredag 12. april 1991, Køge Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MH 359
rangerer ved Dansk Sojakagefabrik på Islands Brygge i København.Tirsdag 6. august 1991, Islands Brygge Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MH 359
rangerer med vogne fra "Sojakagen" på Islands Brygge i København.Tirsdag 6. august 1991, Islands Brygge Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MH 407
rangerer i Næstved, hvor der sættes godsvogne bagpå godstog fremført af DSB MY 1147. Rangerlokomotivet er stadig i den originale, grønne bemaling.Fredag 11. oktober 1991, Næstved Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MH 311
holdende i Padborg i den originale grønne bemaling.Onsdag 16. oktober 1991, Padborg Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MH 356
rangerer på Amagerbro G., blandt andet med vogne til Prøvestenen.Mandag 6. januar 1992, Amagerbro G. Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MH 372 under rangering
med bl.a. Hbis post-vogne i Slagelse.DSB MH 372 blev bygget af Frichs A/S i Aarhus i 1963 som byggenummer 776. Hensat 1997, udrangeret 1999 og ophugget 2000 af fa. Uniscrap i Københavns Sydhavn.
Tirsdag 21. januar 1992, Slagelse Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MH 372
med rangertræk til sukkerfabrikken i Gørlev afventer afgang fra Slagelse.Tirsdag 21. januar 1992, Slagelse Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MH 413
afgår med godstog fra Nykøbing F. til Gedser.Torsdag 20. februar 1992, Nykøbing F. Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MH 405
rangerer på Københavns Godsbanegård ved den nu nedrevne Godsterminal. I baggrunden til højre ses også Dansk Jernbane-Klubs tidligere foreningshus i København, Vogn-Ex.Onsdag 26. februar 1992, Københavns Godsbanegård Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MH 352
med godsvogne på Nørrebro Godsstation.Onsdag 25. marts 1992, Nørrebro G. Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MH 390
rangerer med ballastvogne på kajsporene ved Islands Brygge.Mandag 1. juni 1992, Islands Brygge Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MH 390
rangerer med ballastvogne på Islands Brygge i København.Mandag 1. juni 1992, Islands Brygge Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MH 352
på vej mod Frederiksberg.Tirsdag 18. august 1992, Flintholm Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MH 384
rangerer på Københavns Godsbanegård, set fra Dybbølsbro. I stammen ses en DSB Gs, en DSB Hims, en DB Hbbillns, en DB eller FS Hbbillns, en DSB Hbis, en SBB Hbis og en DB Hbis, hvorefter resten ligner Hbis-vogne, men de nærmere detaljer fortaber sig. I baggrunden ses H.C. Ørstedværket på Enghave Brygge.Søndag 1. november 1992, Københavns Godsbanegård Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MH 384
rangerer med vogne bl.a. til Kommunekemi på Teglholmen i Københavns Sydhavn.Torsdag 19. august 1993, Teglholmen, København Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MH 384
rangerer på Lersøen. I baggrunden den nu nedrevne Post 1.Lørdag 18. september 1993, Lersøen Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MH 354
med udflugtstog for Jernbaneklubben Amagerbanen (JKAB) passerer Langebro i lavtstående skarp vintersol.Søndag 12. december 1993, Langebro, København Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MH 354
med udflugtstog for Jernbaneklubben Amagerbanen (JKAB) fra Amagerbro til Tureby har netop passeret Langebro og kører ad Kalvebod Brygge mod Godsbanegården. I baggrunden ses bl.a. HK-bygningen ved H. C. Andersens Boulevard.Søndag 12. december 1993, Kalvebod Brygge, København Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MH 203
hensat på Københavns Godsbanegård, bevaret af Jernbaneklubben Amagerbanen.Torsdag 19. maj 1994, Københavns Godsbanegård Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MH 385
rangerer i Frederiksberg, bl.a. med Kemira-tankvogn.Fredag 17. juni 1994, Frederiksberg Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MH 344
under en pause i rangeringen i Odense.Onsdag 11. september 1996, Odense Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MH 378
- den sidste litra MH i ordinær drift ved DSB - ses her under rangering i Lille Skensved. Efter at have været hensat som nedbrudsreserve i Glostrup i et par år, blev MH 378 flyttet til Køge i November 2000 for anvendelse som rangermaskine og kørsel med gods til Lille Skensved.Fredag 24. november 2000, Lille Skensved Foto: Allan Støvring-Nielsen
ØSJS M8, M9 and DSB MH 378
i Køge. MH 378 var på dette tidspunkt den sidste litra MH i drift ved DSB og anvendtes til sidst i Køge som reserve. ØSJS M8 og M9 er bevaret af ØSJK.Søndag 26. maj 2002, Køge Foto: Colin Bennett
DSB MH 302
ved Struer Jernbane Klub åbent hus-arrangement.Lørdag 20. oktober 2007, Struer Foto: Poul Martin
DSB MH 304
ved Struer Jernbane Klub åbent hus-arrangement.Lørdag 20. oktober 2007, Struer Foto: Poul Martin