DSB MX 1001-1045 fotos
42 fotos
DSB fik i årene 1960-1962 leveret 45 diesellokomotiver litra MX. DSB's MX-lokomotiver var i familie med MY-lokomotiverne, men med en mindre, 12-cylindret GM 567C/567D dieselmotor på 1425/1445 HK og lavere akseltryk, så de var mere anvendelige på sidebaner med svage skinner.
De første 20 lokomotiver var udstyret med de mindste motorer, mens de sidste 25 lokomotiver havde 20 HK mere at gøre godt med.
Maskinerne blev brugt over hele landet og i slutningen af deres karriere ved statsbanerne især i DanLink-godstog på strækningen mellem Østerport og Rødby Færge, som følge af deres støjsvage motorer. På godsforbindelsesbanen igennem København måtte man helst ikke larme for meget...
Efter udrangeringen af de sidste lokomotiver fra DSB i slutningen af 1980'erne og starten af 1990'erne (de sidste maskiner i 1993), blev mange solgt til videre brug på privatbaner og hos private operatører i Danmark og Sverige, hvor en del af dem endnu kan ses i drift.
De første 20 lokomotiver var udstyret med de mindste motorer, mens de sidste 25 lokomotiver havde 20 HK mere at gøre godt med.
Maskinerne blev brugt over hele landet og i slutningen af deres karriere ved statsbanerne især i DanLink-godstog på strækningen mellem Østerport og Rødby Færge, som følge af deres støjsvage motorer. På godsforbindelsesbanen igennem København måtte man helst ikke larme for meget...
Efter udrangeringen af de sidste lokomotiver fra DSB i slutningen af 1980'erne og starten af 1990'erne (de sidste maskiner i 1993), blev mange solgt til videre brug på privatbaner og hos private operatører i Danmark og Sverige, hvor en del af dem endnu kan ses i drift.
DSB MX 1007
set fra oven, rangerer ved Danlink færgehavnen ved Østerport, København.Lørdag 27. februar 1988, Østerport Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MX 1004
og to andre DSB litra MX samt en MH ved maskindepotet i Rødby Færge.Tirsdag 21. marts 1989, Rødby Færge Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MX 1012
+ MX ? med godstog mod nord passerer sydenden af Orehoved station.Mandag 7. august 1989, Orehoved Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MX 1024
+ MY 1121 + My 1132 med M 7141 (Od-Fa).Lørdag 28. april 1990, Holmstrup Foto: Ole Dinesen
DSB MX 1024
DSB MY 1123 og MY 1154 foran maskindepotet i Padborg.Lørdag 30. juni 1990, Padborg Foto: Ole Dinesen
DSB MX 1037
+ MX 1032 + MX 1006 med G 41712 (Rfø-Kk).Fredag 6. juli 1990, Roskilde Foto: Ole Dinesen
DSB MX 1012
+ Mx 1027 + MX 1005 med G 40721 (Kk-Rfø).Lørdag 7. juli 1990, Nørrebro Foto: Ole Dinesen
DSB MX 1001
ved DSB Museumstog i Randers, inden omlakering til klassisk brun bemaling.Lørdag 22. september 1990, Randers Foto: Ole Dinesen
DSB MX 1024
med godstog mellem Korsør og Københavns Godsbanegård.Mandag 21. januar 1991, Slagelse Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MX 1013
holdende i Rødby Færge med MY 1151.Søndag 17. marts 1991, Rødby Færge Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MX 1041, MY 1148 og ME 1505
holdende ved depotet i Rødby Færge.Lørdag 23. marts 1991, Rødby Færge Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MX 1015 + ukendt MY
skubber regionaltog mod nord ved Orehoved stations sydlige indkørsels-signal. Til højre ses et hjørne af gården med det idylliske navn Sommersang.Fredag 17. maj 1991, Orehoved Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MX 1012 + MY 1152
med en lille slæber ved Hedehusene på vej mod Høje Tåstrup.Torsdag 29. august 1991, Nær Hedehusene Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MX 1014
med slæber fra Københavns Godsbanegård til Lersøen (og videre til Østerport), mens bagenden af en anden slæber på vej til Gb ses under broen for hovedstrækningen mellem København H. og Roskilde. 2. vogn i toget er i øvrigt en VTG teleskophættevogn indregistreret i England, som kan kendes på det smallere og lavere fritrumsprofil.Fredag 1. november 1991, Vigerslev Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MX 1041
holdende på Østerport station.Mandag 15. juni 1992, Østerport Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MX 1028
+ MX 1015 med godstog fra Lersøen til Københavns Godsbanegård ved Roskildevej.Mandag 17. august 1992, Vigerslev Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MX 1016
med godstog nærmer sig Lersøen.Fredag 18. september 1992, Lersøen Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MX 1014
med et søsterlokomotiv på Lersøen i København.Fredag 18. september 1992, Lersøen Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MX 1013
+ DSB MY 1157 holder fotostop mellem Lille Skensved og Køge ved Ølsemagle med udflugtstog, arrangeret af Dansk Jernbane-Klub.Søndag 6. februar 1994, ml. Lille Skensved og Køge Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MX 1013 + DSB MY 1157 med udflugtstog for DJK
gør holdt på den stemningsfulde station i Gadstrup.Søndag 6. februar 1994, Gadstrup Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MX 1013 + DSB MY 1157 med udflugtstog for Dansk Jernbane-Klub
i Herfølge.Søndag 6. februar 1994, Herfølge Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MX 1024
med en enkelt godsvogn på krogen, set fra C. F. Richsvej på Godsforbindelsesbanen. I baggrunden til højre ses broen for banen mellem Vanløse og Frederiksberg, hvor Flintholm station senere er blevet opført.Tirsdag 12. april 1994, C. F. Richsvej, København Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MX 1001
+ CLE + CLL med PP 6433 (Frs-Od)Lørdag 24. august 2002, Fruens Bøge Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MX 1001
afhenter en af forsvarets tanks til udstilling på Danmarks Jernbanemuseum.Onsdag 15. oktober 2008, Kolding Foto: Tim Jonasen
DSB MX 1001
afhenter en af forsvarets tanks til udstilling på Danmarks Jernbanemuseum.Onsdag 15. oktober 2008, Kolding Foto: Tim Jonasen
DSB MX 1001
afhenter en af forsvarets tanks til udstilling på Danmarks Jernbanemuseum.Onsdag 15. oktober 2008, Kolding Foto: Tim Jonasen
DSB MX 1001
afhenter en af forsvarets tanks til udstilling på Danmarks Jernbanemuseum.Onsdag 15. oktober 2008, Kolding Foto: Tim Jonasen
DSB MX 1001
afhenter en af forsvarets tanks til udstilling på Danmarks Jernbanemuseum. Det er formodentlig et tilfælde at en grafitti på godsvognen til højre lyder "War"?Onsdag 15. oktober 2008, Kolding Foto: Tim Jonasen