DSB MZ 1401-1410 fotos
14 fotos
DSB litra MZ serie I blev leveret i årene 1967-1969. Den første serie var på 10 lokomotiver, bemalet i den klassiske vinrøde farve med vingehjul på fronten. Ligesom DSB's tidligere diesellokomotiver litra MY og litra MX var de bygget af Nydqvist & Holm (NOHAB) i Trollhättan i Sverige på licens fra General Motors, udstyret med 16-cylinder GM dieselmotor type 16-645E3. Ved leveringen af DSB MZ 1401 i juni 1967 var dette lokomotiv med sine 3300 HK det stærkeste diesellokomotiv i Europa.
Maskinerne blev først indsat øst for Storebælt, for fra 1973 at blive flyttet til Vest. De fremførte alle former for person-, gods- og posttog. MZ 1401 blev som det første MZ-lokomotiv omlakeret til det nye rød/sorte design i 1972, MZ 1406 blev designmalet i 1979, mens de resterende først blev ommalet i 1983-84.
DSB MZ 1401 er bevaret af Danmarks Jernbanemuseum, hvor lokomotivet var i køreklar stand i årene 2000-2020. De øvrige 9 lokomotiver i serien blev efter udrangeringen omkring årtusindeskiftet alle solgt til videre drift i Sverige hos forskellige private operatører i årene efter.
Maskinerne blev først indsat øst for Storebælt, for fra 1973 at blive flyttet til Vest. De fremførte alle former for person-, gods- og posttog. MZ 1401 blev som det første MZ-lokomotiv omlakeret til det nye rød/sorte design i 1972, MZ 1406 blev designmalet i 1979, mens de resterende først blev ommalet i 1983-84.
DSB MZ 1401 er bevaret af Danmarks Jernbanemuseum, hvor lokomotivet var i køreklar stand i årene 2000-2020. De øvrige 9 lokomotiver i serien blev efter udrangeringen omkring årtusindeskiftet alle solgt til videre drift i Sverige hos forskellige private operatører i årene efter.
DSB MZ 1404
forspændt Intercity-tog i Vejle. På dette tidspunkt havde MZ'erne stadig deres originale afrundede frontvinduer.Lørdag 16. august 1986, Vejle Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MZ 1402
med transport af liggevogne M 8530 (Fa-Od).Lørdag 29. september 1990, Fredericia Foto: Ole Dinesen
DSB MZ 1409
med persontog P 373 (Fa-Flb) ankommer til Vejbæk for krydsning. Fra Flensburg overtager en DB BR 218 toget og fortsætter til Hamburg-Altona.Onsdag 16. oktober 1991, Vejbæk Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MZ 1405
med interregionaltog til Århus, klar til afgang kl. 11.19.Onsdag 12. maj 1993, Nyborg Færge Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MZ 1401
rangerer i Odense. Det ser ud som om bemalingen er blevet lappet adskillige gange, mange af de gamle MZ-lokomotiver så sådan ud på deres gamle dage.Onsdag 16. juni 1999, Odense Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MZ 1404
klar til afgang med G 7230 (Fredericia-Nyborg) i Odense.Mandag 21. maj 2001, Odense Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MZ 1401
med "museums-IC" ved siden af IC-3 togsæt MF -73Fredag 21. april 2006, Fredericia Foto: Holger Cordtz
DSB MZ 1401
+ S 001 + Ledsagevogn 003 + MY 1135Torsdag 15. juni 2006, Søften, syd for Hinnerup Foto: Asger Christiansen
DSB MZ 1401
med to BDK-vogne og hollandsk måletrolje UFM 120.Søndag 10. december 2006, Tinglev Foto: Matthias Krause
DSB MZ 1401
holdende i Odense. I baggrunden er et nyt bolig-kompleks ved at blive opført på det tidligere godsbaneareal.Mandag 7. maj 2012, Odense Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MZ 1401
indlejet af Railcare, passerer Kolding som RM 6129 (Tl-Pa).Torsdag 30. maj 2013, Kolding Foto: John Damsgaard-Sørensen