Lollandsbanen (LJ) fotos
103 fotos
Lollandsbanen A/S (med forkortelsen LJ) drev fra 1954 privatbanestrækningen fra Nykøbing F. til Nakskov, samt sidebanerne Maribo-Bandholm og Maribo-Rødby Havn. Oprindeligt var banen oprettet som det Lolland-Falsterske Jernbane Selskab i 1874. Fra 1. januar 2009 indgik Lollandsbanen i Regionstog A/S.
Banen anvendte blandt andet Y-tog ("Lynetter"), i de senere år Scandias IC-2 togsæt, samt flere forskellige typer diesellokomotiver, blandt andet Frichs "Marcipanbrød", et for privatbaner stort MaK-lokomotiv, samt fra DSB overtagne MX og MY-lokomotiver.
Banen anvendte blandt andet Y-tog ("Lynetter"), i de senere år Scandias IC-2 togsæt, samt flere forskellige typer diesellokomotiver, blandt andet Frichs "Marcipanbrød", et for privatbaner stort MaK-lokomotiv, samt fra DSB overtagne MX og MY-lokomotiver.
Godsvogne
holdende i Maribo spor 2, afventende godstoget fra Nakskov videre til Nykøbing F.Torsdag 25. april 1985, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 33
ankommer til Maribo med godstog fra Nakskov til Nykøbing F. Lollandsbanens store MaK-diesellokomotiv blev i daglig tale kaldet "Jumbo".Torsdag 25. april 1985, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 33
rangerer i Maribo med godstog fra Nakskov til Nykøbing F.Torsdag 25. april 1985, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ MT 1
motortrolje med kran holdende ved baneafdelingen i Maribo.Torsdag 25. april 1985, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 32
med godstog fra Nykøbing F. til Nakskov i Maribo.Mandag 6. maj 1985, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 7
ved pakhuset i Maribo. Triangel-motorvognen blev lejlighedsvist brugt til rangering af vogne til og fra pakhuset; i mine år boende i Maribo oplevede jeg den kun i drift én eneste gang, før den blev solgt for bevaring ved veteranbanen i Bryrup.Lørdag 11. maj 1985, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 8''
holdende ved perronen for spor 2 i Sakskøbing. Bygget af O&K i 1960 som fabriksnr. 26037, leveret til Deutsche Bundesbahn som Köf II 6630. 1968 omlitreret til 323 256-8. Udrangeret 1983, hvorefter den kom til Lollandsbanen i efteråret 1984, hvor den kom i drift fra februar 1985, stationeret i Sakskøbing. Her afløste den en ældre Fowler rangertraktor, LJ M 13'''.Torsdag 27. juni 1985, Sakskøbing Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 8''
med kommunekemi-tankvogn DSB 44 86 720 3 013-8 [P]. Tankvognen har været i Grænge, hvor der lå en modtagestation. Vogne til og fra Grænge blev kørt med rangertraktor fra Sakskøbing.Fredag 5. juli 1985, Sakskøbing Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ 3-vogns Y-tog
afgår mod Nykøbing F. fra Maribo station (set bagfra). I baggrunden til højre ses Lollandsbanens værksted.Mandag 9. september 1985, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ Hjælpevogn 1
hensat bag værkstedet i Maribo.Mandag 9. september 1985, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ Ev 93
holdende ved værkstedet i Maribo i lavtstående vintersol.Mandag 20. januar 1986, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 15
holdende ved værkstedet i Maribo, sammen med LJ M 13 II.Tirsdag 18. marts 1986, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 31
holdende ved værkstedet i Maribo, flot nyrevideret efter en tur til Frichs i Århus for udskiftning af motorer.Tirsdag 29. april 1986, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
Grænge station
set fra sporsiden mod sydøst.Tirsdag 10. juni 1986, Grænge Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 13 II
holdende udrangeret ved remisen i Maribo. Rangertraktoren var oprindeligt leveret fra Fowler til Fjerritslev-Frederikshavn Jernbane i 1952, herfra kom til den Hjørring Privatbaner i 1969. Lollandsbanen købte samtidig en søstertraktor fra FFJ (LJ M 13 I), som indtil 1978 rangerede i Sakskøbing. Imidlertid blev denne beskadiget i 1978, hvorfor LJ købte HP's traktor. Den rangerede herefter også i Sakskøbing indtil indkøb af brugte Köf II-traktorer fra Tyskland i 1985. Samme år som billedet er taget blev begge Fowler-traktorer ophugget i Maribo.Onsdag 18. juni 1986, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
Lollandsbanen M 32
holdende ved værkstedet i Maribo. Lokomotiv-typen med kælenavnet "Marcipanbrød" blev bygget af Frichs i Aarhus i 1952.Fredag 8. august 1986, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 33
med de to LJ-vogne LJ B 78 og LJ B 79 og to indlejede Bg-vogne fra DSB samt en enkelt lukket godsvogn ankommer til Nakskov med Lollandsbanens eftermidddagsgodstog fra Nykøbing F. I baggrunden til venstre holder LJ M 12 med en DSB postvogn litra Ph, som skal knappes bagpå et regionaltog sidst på eftermiddagen for at køre til København.Mandag 8. september 1986, Nakskov Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 12
set i en pause mellem rangeropgaverne.Mandag 8. september 1986, Nakskov Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ P 77
ex DSB DSB CL 589, hensat i Nakskov.Mandag 8. september 1986, Nakskov Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 33
med eftermiddags-godstoget fra Nakskov til Nykøbing F. krydser med 5-vogns Lynette togsæt i Ryde. Nogle få passagerer står af toget, som herefter fortsætter til Nakskov og få sekunder efter vil MaK-diesellokomotivet lave et ordentligt brøl med dens 800 HK motor...Onsdag 6. maj 1987, Ryde Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 13'''
ommalet for nyligt, ved værkstedet i Maribo.Lørdag 23. maj 1987, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 33
"Jumbo" foran Lollandsbanens værksted i Maribo.Tirsdag 20. oktober 1987, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 10
stod i mange år hensat som reservedelslager ved remisen i Maribo, efter havari i 1979. Til sidst blev lokomotivet ophugget på stedet for indvinding af reservedele til MBJ´s LJ M 9. Lokomotivet var et af 3 "Firkantede" bygget af Frichs til Lollandsbanen, lokalt populært kaldet "Kanariefuglene".Mandag 16. november 1987, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ HJ 125
holdende ved værkstedet i Maribo. Original-billedet er meget skævt, så der er rettet lidt op på styrtende linjer, derfor mangler lidt hjørner nederst til højre.Søndag 13. december 1987, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ HJ 127
ved Lollandsbanens værksted i Maribo. Vognen blev sammen med en række "søskende" brugt som lagervogne af Bafd. i mange år.Søndag 13. december 1987, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ 304
, ex DSB 40 86 943 2 219-4 ex Elo, ex Pb. På et tidspunkt som tjenestegodsvogn har den fået nedskåret vognsiderne.Mandag 21. december 1987, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJJ M 33
med eftermiddagsgodstoget mod Nykøbing F. I Maribo er blandt andet blevet optaget en stribe skinnetransportvogne, så toget er på hele 25 vogne.Onsdag 20. januar 1988, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 32
med sporombygningstog i Maribo, holdende i løbet af dagen og afventende nattens arbejde.Onsdag 27. januar 1988, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 16
nøjagtigt et år efter ankomsten til Lollandsbanen.Torsdag 28. januar 1988, Sakskøbing Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 16
set fra siden, tidligere DB Köf II 323 309-5.Torsdag 28. januar 1988, Sakskøbing Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 33
med morgengodstoget fra Nykøbing F. til Nakskov, inklusive tomme personvogne fra P 1008.Onsdag 24. februar 1988, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 11
med DB Rs-vogn læsset med gødning i sække på vej mod Bandholm passerer Hunse Å nær MariboMandag 28. marts 1988, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 11 med rangertræk til Holeby
ved overskæringen for Rødbyvej.Mandag 28. marts 1988, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 11 rangerer ved Højbygaard Papirfabrik
med to DSB Hbbillns godsvogne.Onsdag 30. marts 1988, Holeby Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 31
med Lollandsbanens eftermiddagsgodstog under gennemkørsel i Grænge mod Nykøbing F.Torsdag 14. april 1988, Grænge Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ Ys 81 + Yp 72 + Ym 65
med tog mod Nakskov. Til højre i billedet den nyopførte lille stationsbygning i Grænge.Torsdag 14. april 1988, Grænge Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 33
har trykket eftermiddagsgodstoget ud af Holebysporet vest for Maribo, da det var for langt til overhaling i Maribo. På billedet passeres godstoget af Lynettetog på vej mod Nykøbing F.Torsdag 19. maj 1988, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 16
lige øst for Sakskøbing station, med sukkerfabrikken i baggrunden. Bag rangertraktoren ses vogne fra Grænge: Kommunekemi tankvogn, DSB GKKs lukket godsvogn og tysk E-vogn, samt en DSB Tdgs, formodentlig fra sukkerfabrikken.Onsdag 8. juni 1988, Sakskøbing Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 11 under omløb med slæbetov.
Den store DSB Hbbillns-vogn er for egen kraft løbet et stykke ned ad sporet mod Papirfabrikken, hvorefter rangertraktoren skubber den det sidste stykke.Mandag 4. juli 1988, Holeby Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 11 ankommer til Holeby
med DSB Hbbillns-vogn på krogen. Rangisten står allerede på spring for at skifte sporskiftet som ses i forgrunden, så godsvognen kan blive skubbet ned til Højbygaard Papirfabrik.Mandag 4. juli 1988, Holeby Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 11 skubber godsvogn
mod Papirfabrikken på 3-strenget spor.Mandag 4. juli 1988, Holeby Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 16
har kørt godsvogne fra Sakskøbing til Maribo, hvor slæberen med LJ M 33 tog dem med til Nykøbing F. Til gengæld blev de 5 bagerste sukkervogne sat af, og dem tog M 16 efterfølgende med retur til Sx.Torsdag 11. august 1988, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ Ym 65 + Yp 72 + Ys 84
foran den gamle stationsbygning i Avnede med P 1024 (Nsk-Nf).Onsdag 17. august 1988, Avnede Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 33
holdende i solen foran remisen i Nakskov.Onsdag 17. august 1988, Nakskov Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 31 og LJ M 17
foran Lollandsbanens dengang nye værksted i Nakskov.Onsdag 17. august 1988, Nakskov Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 35 med godstog
fra Nakskov til Nykøbing F. under gennemkørsel i Søllested.Onsdag 17. august 1988, Søllested Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ Ev 94
tidligere DSB Dh 50 86 92-68 024-4 ombygget til varmekedelvogn ved Lollandsbanen i 1983.Lørdag 29. oktober 1988, Nakskov Foto: John Damsgaard-Sørensen
Holeby-banen set mod syd-vest
fra viadukten for Vestre Landevej i Maribo. Til venstre ses sidespor for K. B. Engelsen (tidligere Maribo sukkerfabrik).Mandag 21. november 1988, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 11 med godsvogn
nærmer sig Maribo fra Holeby.Mandag 21. november 1988, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 35
med godstog fra Nakskov til Nykøbing F. Det tidligere DSB MX-lokomotiv er endnu ikke omlakeret i Lollandsbanens bemaling, men har blot fået overmalet DSB-logoet. Efter maskinen følger en SJ Kbps, en DB Gbs, sukkervogne litra Upps-t og Ukkpps og et par DSB Tdgs-vogne.Mandag 20. marts 1989, Øst for Søllested Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MZ 1457 med regionaltog til Nakskov
afgår fra Søllested station. Sidesporet i forgrunden har set bedre dage...Mandag 20. marts 1989, Søllested Foto: John Damsgaard-Sørensen
Søllested station set fra indkørslen i vestenden
mod øst. I forgrunden til højre ses sidespor med godsvogne i forbindelse med sporombygning. Ellers var godstrafik til Søllested ikke forekommende tilbage i slut-1980'erne.Mandag 20. marts 1989, Søllested Foto: John Damsgaard-Sørensen
Godsvogne på læssespor i Søllested.
Vognene er læsset med skinner og beton-elementer brugt i forbindelse med sporombygning på Lollandsbanen.Mandag 20. marts 1989, Søllested Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 14 med udflugtstog for tyske jernbaneentusiaster
(oprangeret af to LJ ex. Bg-vogne) holder ved perron i Maribo.Lørdag 6. maj 1989, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 14 under omløb
i forbindelse med fremførsel af udflugtstog fra Nykøbing F. til Maribo.Lørdag 6. maj 1989, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ Ys 81 + Ym 60 passerer Orehoved
med tog P 5041 fra Ringsted til Nakskov. Billedet er taget i sydenden af Orehoved station, set mod nordøst.Mandag 7. august 1989, Orehoved Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 13
holdende med ballastvogne ved læsserampen ved DJK's remise i Maribo.Onsdag 16. maj 1990, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 34
afgår fra Maribo til Nakskov med tomt materieltog med Bg-vognene LJ 75, LJ 79, LJ 78 og LJ 77.Torsdag 30. august 1990, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 35
under omlakering på Lollandsbanens malerværksted i Maribo.Torsdag 11. oktober 1990, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 34
afgår fra Maribo med godstog til Nakskov. Forrest i toget går Bg-vogne fra morgenens skoletog, P 1008. Viadukten over Maglemervej er under udskiftning, derfor den manglende ballast i Holebysporet i forgrunden.Torsdag 11. oktober 1990, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 34
med P 1008 (Nsk-Nf) lige vest for Maribo.Mandag 15. oktober 1990, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ Ym 66
+ Yp 70 + Ym 64 lige nord for Nørre Alslev med tog til Ringsted.Tirsdag 12. februar 1991, Nørre Alslev Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 35
med P 1008 (Nsk-Nf) ved Erikstrup mellem Ryde og Maribo.Mandag 18. marts 1991, Erikstrup Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 14
soler sig i morgensolen foran remisen.Torsdag 4. april 1991, Nakskov Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ MT 1
i Søllested i forbindelse med sporudskiftning på Lollandsbanen i foråret 1991.Torsdag 4. april 1991, Søllested Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 31
med sporombygningstog på Lollandsbanen en tidlig forårsaften i Maribo.Torsdag 4. april 1991, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 35
+ LJ 78 + LJ 75 afgår fra Maribo med P 1008, mens LJ Ys 84 + Ym 63 + Ys 83 + Ym 62 netop er ankommet i spor 1.Tirsdag 25. juni 1991, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 35
afventer krydsning i Grænge med godstog (medførende vogne fra P 1008).Tirsdag 25. juni 1991, Grænge Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ Ym 62
+ Ys 82 afgår fra Grænge. I baggrunden ses LJ M 35 med godstog.Tirsdag 25. juni 1991, Grænge Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ Ym 60 + Ys 80
udveksler passagerer i Søllested. Til venstre i billedet ses det rødmalede varehus og den originale stationsbygning eksisterer også stadigvæk.Fredag 18. oktober 1991, Søllested Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ Ym 64 + Yp 70 + Ys 85
med tog 4237/4240 i Gedser. Lollandsbanen kørte i mange tog på DSB-strækninger, blandt andet til København, Ringsted og - som her - til Gedser. Kørslerne var udligningskørsel for DSB's gennemgående tog fra København til Nakskov.Mandag 13. juli 1992, Gedser Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ Ym 62
+ Ys 80 i Rødby Færge. Til højre holder DSB MT 165.Tirsdag 13. april 1993, Rødby Færge Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ Ym 61
lidt ophængt på værkstedet i Nakskov.Fredag 12. november 1993, Nakskov Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 35
med godstog fra Nykøbing F. til Nakskov. Tdgs-vognene anvendes til sukker-transporter fra Sakskøbing til Hamborg, mens den første vogn skal til Nakskov.Mandag 23. oktober 2000, nær Radsted Foto: Allan Støvring-Nielsen
LJ M 38
(tidligere DSB MY 1153) ved fremvisning for pressen, kort tid efter overtagelsen.Onsdag 10. april 2002, Nykøbing F. Foto: Allan Støvring-Nielsen
Nakskov station med masser af GM,
læsseprofil og containerkran.Tirsdag 15. juli 2003, Nakskov Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ MF 1003
holdende ved værkstedet i Nakskov.Tirsdag 15. juli 2003, Nakskov Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ Yp 71
holdende ved værkstedet i Nakskov.Tirsdag 15. juli 2003, Nakskov Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ Ym 65
forrest i 4-vogns lynette-tog kører til perron i Nakskov.Tirsdag 15. juli 2003, Nakskov Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ Ym 65 (Y-tog)
forrest i 4-vogns lynette-tog holdende ved perron i Nakskov.Tirsdag 15. juli 2003, Nakskov Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 37 hensat i Nakskov
samt de i drift værende LJ M 34 og LJ køffer M 8 + M 17 i Nakskov. Sommeren 2004.2004, Nakskov Foto: Jan Pedersen
LJ M 38
+ M 34 + M 37 + M 35 med M 6002 (Nsk-Rg).Fredag 17. februar 2006, Ved Ryde Foto: Tim Jonasen
LJ M 36
og M 35+M 37+M 34+M 38 før transport til Sverige.Fredag 17. februar 2006, Nakskov Foto: Tim Jonasen
LJ M 36
+ M 32 med GF 6145 (Rg-Md). LJ M 32 blev overført fra Nakskov til sporarbejde i Middelfart for den nye ejer, Contec Entreprise.Søndag 30. marts 2008, Øst for Odense Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 36
+ M 32 med GF 6145 (Rg-Md). LJ M 32 blev overført fra Nakskov til sporarbejde i Middelfart for den nye ejer, Contec Entreprise.Søndag 30. marts 2008, Øst for Odense Foto: John Damsgaard-Sørensen