Midtjyske Jernbaner (MjbaD) fotos
16 fotos
Midtjyske Jernbaner blev dannet i 2008 ved sammenlægningen af Odderbanen (HHJ) og Lemvigbanen (VLTJ). I december 2012 overgik driften af Odderbanen imidlertid til DSB (for i øvrigt senere at blive en del af Århus Letbane), så kun strækningen Vemb-Lemvig-Thyborøn blev drevet af MjbaD.
13. december 2020 overtog Midtjyske Jernbaner imidlertid driften af strækningen mellem Skjern og Holstebro fra Arriva og overtog i den forbindelse 4 Desiro-togsæt fra DSB.
På strækningen Vemb-Lemvig-Thyborøn anvendes som det sidste sted i Danmark Y-tog. Der køres fortsat godstog til Rønland, men disse opereres af DB Cargo.
Fra 2024 er det planlagt at indsætte batteritog fra Siemens af typen Mireo på begge banens strækninger. Der vil i den forbindelse blive etableret ladeinfrastruktur i Holstebro, Skjern og Lemvig.
13. december 2020 overtog Midtjyske Jernbaner imidlertid driften af strækningen mellem Skjern og Holstebro fra Arriva og overtog i den forbindelse 4 Desiro-togsæt fra DSB.
På strækningen Vemb-Lemvig-Thyborøn anvendes som det sidste sted i Danmark Y-tog. Der køres fortsat godstog til Rønland, men disse opereres af DB Cargo.
Fra 2024 er det planlagt at indsætte batteritog fra Siemens af typen Mireo på begge banens strækninger. Der vil i den forbindelse blive etableret ladeinfrastruktur i Holstebro, Skjern og Lemvig.
MjbaD MY 28
udlejet til DB Schenker, med DB-logo på fronten.Tirsdag 22. juli 2014, Fredericia Foto: John Damsgaard-Sørensen
MjbaD MQ 4112
med tog til Skjern holder klar til afgang i Holstebro.Lørdag 30. juli 2022, Holstebro Foto: John Damsgaard-Sørensen
MjbaD MQ 4112 i Vemb
hvor passagererne netop er steget ud.Lørdag 30. juli 2022, Vemb Foto: John Damsgaard-Sørensen
MjbaD MQ 4112 afgår fra Vemb
med tog mod Skjern.Lørdag 30. juli 2022, Vemb Foto: John Damsgaard-Sørensen
MjbaD MQ 4114 ankommer til Vemb
med tog mod Holstebro. I forgrunden ligger endnu rester af sidespor, hvor der var stablet en stak sveller, som kunne bruges til at komme en smule i højden.Lørdag 30. juli 2022, Vemb Foto: John Damsgaard-Sørensen
MjbaD YM 12 + YS 12
med tog fra Lemvig til Vemb ved overkørsel lige nord for Vemb station.Lørdag 30. juli 2022, Vemb Foto: John Damsgaard-Sørensen
MjbaD YM 12 + YS 12 i Vemb.
Til venstre i billedet holder MjbaD MQ 4111 + 4911.Lørdag 30. juli 2022, Vemb Foto: John Damsgaard-Sørensen
MjbaD YM 12 + YS 12
netop ankommet fra Vemb til Lemvig, for at køre videre mod Thyborøn.Lørdag 30. juli 2022, Lemvig Foto: John Damsgaard-Sørensen
MjbaD YM 12 + YS 12 afgår fra Lemvig
mod Thyborøn.Lørdag 30. juli 2022, Lemvig Foto: John Damsgaard-Sørensen
MjbaD YM 15
hensat i Lemvig. Den tidligere LNJ YM 17 kom til VLTJ i 1999 og har ud over dag drift bl.a. været anvendt af foreningen "Bjergbanen" til kørsel på havnebanen i Lemvig.Lørdag 30. juli 2022, Lemvig Foto: John Damsgaard-Sørensen
Rester af havnebanen i Lemvig
set mod øst.Lørdag 30. juli 2022, Lemvig Foto: John Damsgaard-Sørensen
Havnebanen / "Bjergbanen" i Lemvig
set mod vest.Lørdag 30. juli 2022, Lemvig Foto: John Damsgaard-Sørensen
Havnesporet i Lemvig set mod øst
med VLTJ's tidligere pakhus til højre, nu indrettet til el-installatør.Lørdag 30. juli 2022, Lemvig Foto: John Damsgaard-Sørensen
MjbaD YM 12 + YS 12
på endestationen Thyborøn Havn venter på at returnere mod Lemvig.Lørdag 30. juli 2022, Thyborøn Havn Foto: John Damsgaard-Sørensen