John Damsgaard-Sørensen fotos, side 84

2507 fotos, viser #2491-2507
DSB regionaltog på Lollandsbanen

DSB regionaltog på Lollandsbanen

måske skubbet af DSB MY 1116, men mine noter er usikre omkring dette. Datoen står dog fast. Billedet vinder ingen priser for komposition eller teknik, men vises alligevel, da det er et af mine tidligste jernbanebilleder. Og så viser det en typisk oprangering for et regionaltog på Sjælland/Lolland-Falster i midten af 1980'erne med Bns, 3 x Bn og MY-lokomotiv.

Onsdag 28. august 1985, Anderstrup, øst for Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
DB 290 242-7

DB 290 242-7

holdende på stationen i Goslar. Lokomotivet er bygget af Mak i Kiel som fabriksnummer 1000550 i 1971. Efter flere ombygninger, blandt andet med ny motor og udstyr for fjernstyring, kører lokomotivet den dag i dag for DB Cargo som 294 742-2.

Fredag 19. juli 1985, Goslar Foto: John Damsgaard-Sørensen
DB 218 273-1

DB 218 273-1

med regionaltog holder ved perron i Goslar.

Tirsdag 16. juli 1985, Goslar Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 8''

LJ M 8''

med kommunekemi-tankvogn DSB 44 86 720 3 013-8 [P]. Tankvognen har været i Grænge, hvor der lå en modtagestation. Vogne til og fra Grænge blev kørt med rangertraktor fra Sakskøbing.

Fredag 5. juli 1985, Sakskøbing Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 8''

LJ M 8''

holdende ved perronen for spor 2 i Sakskøbing. Bygget af O&K i 1960 som fabriksnr. 26037, leveret til Deutsche Bundesbahn som Köf II 6630. 1968 omlitreret til 323 256-8. Udrangeret 1983, hvorefter den kom til Lollandsbanen i efteråret 1984, hvor den kom i drift fra februar 1985, stationeret i Sakskøbing. Her afløste den en ældre Fowler rangertraktor, LJ M 13'''.

Torsdag 27. juni 1985, Sakskøbing Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 7

LJ M 7

ved pakhuset i Maribo. Triangel-motorvognen blev lejlighedsvist brugt til rangering af vogne til og fra pakhuset; i mine år boende i Maribo oplevede jeg den kun i drift én eneste gang, før den blev solgt for bevaring ved veteranbanen i Bryrup.

Lørdag 11. maj 1985, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 32

LJ M 32

med godstog fra Nykøbing F. til Nakskov i Maribo.

Mandag 6. maj 1985, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 11

LJ M 11

rangerer i Maribo.

Mandag 6. maj 1985, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MY 1157

DSB MY 1157

er netop ankommet til Nykøbing F. med regionaltog. Første vogne efter lokomotivet er en kombineret 2. klasse/rejsegodsvogn litra BDg, som postarbejdere er gået i gang med tømme. Bemærk, at MY 1157 endnu ikke på dette tidspunkt har fået monteret separate slutlys og elvarmeanlæg.

Torsdag 2. maj 1985, Nykøbing F. Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MZ 1452

DSB MZ 1452

med sydgående internationalt tog på Nykøbing F. station. Jeg har noteret oprangeringen som DSB MZ 1452 + DB ABm + DB Bm + DB Dm + DSB Bg + DSB Bg + DSB ABg.

Torsdag 2. maj 1985, Nykøbing F. Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB Køf 276

DSB Køf 276

rangerer i Nykøbing F.

Torsdag 2. maj 1985, Nykøbing F. Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ME 1524

DSB ME 1524



Torsdag 2. maj 1985, Nykøbing F. Foto: John Damsgaard-Sørensen
Godsvogne

Godsvogne

holdende i Maribo spor 2, afventende godstoget fra Nakskov videre til Nykøbing F.

Torsdag 25. april 1985, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 33

LJ M 33

ankommer til Maribo med godstog fra Nakskov til Nykøbing F. Lollandsbanens store MaK-diesellokomotiv blev i daglig tale kaldet "Jumbo".

Torsdag 25. april 1985, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 33

LJ M 33

rangerer i Maribo med godstog fra Nakskov til Nykøbing F.

Torsdag 25. april 1985, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ MT 1

LJ MT 1

motortrolje med kran holdende ved baneafdelingen i Maribo.

Torsdag 25. april 1985, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
M/F Travemünde

M/F Travemünde

på ruten Gedser-Travemünde ud for Scandinaviakai, sommeren 1985.

1985, Travemünde Scandinaviakai Foto: John Damsgaard-Sørensen
Til top