Verden
Vossloh G 1700-2 BB til UNMIK
UNMIK, som driver jernbanerne i Kosovo (bl.a. med tidligere NSB Di.3 Nohab-GM´ere) har købt et G 1700-2 BB lokomotiv (Vossloh 5001591/2005). Lokomotivet er bemalet i smuk mørkeblå farve med røde stiliserede "vingehjul", inspireret af bemalingen af nogle af de øvrige lokomotiver i drift. Lederen af jernbanerne i Kosovo, UNMIK-Railways, er danskeren Poul Rich, som efter at have set fotos af DSB´s ME og EG-lokomotiver har ladet både ex. NSB Di3.633 (nu UNMIK 006) og UNMIK 002 + 004 (GM-EMD lokomotiver) omlakere.
Foto af det nye lokomotiv kan ses på Bahnnews Austria.
(jh) 07.04.2006
Danmark
Udbygning af jernbaner på Sjælland undersøges yderligere
Regeringen, De Radikale og Dansk Folkeparti vil bruge 270 millioner kroner på VVM-miljøundersøgelser af de to forslag til mere jernbane mellem København og Ringsted, som indebærer enten udbygning af strækningen mellem Hvidovre og Høje Taastrup med et 5. spor, eller bygning af en helt ny jernbane mellem København og Ringsted via Køge.
Det er forligsparterne bag trafikforliget fra november 2003 blevet enige om. Det vil tage to til tre år at lave VVM-miljøundersøgelse af de to strækninger, og først derefter skal politikerne beslutte, om jernbanen skal udvides, og hvilken løsning der skal bruges. VVM betyder "Vurdering af Virkninger på Miljøet" og er en redegørelse, der viser, hvordan et projekt vil påvirke det omgivende miljø.
Der vil derfor gå yderligere mindst ti år, inden jernbanen er udbygget.
(jh) 28.06.2006
Bombegenstande standsede trafik ved Havdrup
Togtrafikken mellem Roskilde og Næstved blev fredag 19.05.2006 om formiddagen indstillet, da der blev fundet to rørbombelignende genstande på Havdrup Station. Militærets eksperter blev tilkaldt, og de to genstande blev for en sikkerheds skyld sprængt i luften.
Togdriften blev indstillet mellem Lille Skensved og Gadstrup, hvor passagererne i stedet skiftede til busser. Før middag kørte togene igen.
(jh) 19.05.2006
DJ MY 1158 afsporet i Ringsted
DJ MY 1158 afsporede 13.04.2006 ved 18-tiden i østenden af Rg under omløb på papirtoget. Hjælpebiler fra Gb og Fa deltog i sporsætningen i løbet af aftenen/natten.
Efter sporsætningen kørte GF 6080 (Rg-Frs) om formiddagen 14.04.2006, oprangeret VL MY 105 + NEG MY 1158 + NJ M 11 + tankvogn + papirvogne.
Herefter blev lokomotivet kørt til undersøgelse i Padborg i togene PM 6133 Frs-Bw / 6137 Lk-Pa som NEG MY 1158 + VL MY 105 solo.
VL MY 105 forestod de følgende dage kørslen med papirtog, sammen med NJ M 11.
(jh) 29.04.2006
Rangeruheld i Hundige
Ved et rangeruheld om morgenen 28.04.2006 blev 4 vogne i SA -88 afsporet i Hundige. Hjælpebiler fra Gb og Fa måtte sætte det på spor igen, men der skete kun materiel skade.
(jh) 29.04.2006
Ulykke på Vestsjællandske Jernbaner
Til morgen 29.04.2006 ramte VL MF 22 med tog P 4859 (Sg-Nks) en traktor i en overkørsel vest for Dianalund, hvorved traktorføreren ulykkeligvis blev dræbt.
Overkørslen var sikret med klokker og blink, men ingen bomme.
Gummifronten på VL MF 22 var punkteret, ligesom togsættet havde fået ridser ned af siden, men ellers ingen synlige skader.
(jh) 29.04.2006
Dæmningsskred ved Børkop
Fredag 07.04.2006 blev der konstateret et dæmningsskred lige syd for Bk, som gjorde at det nordgående spor straks blev spærret. Over en strækning på knapt ti meter hænger sporet frit i luften ca. 1-2 m over skærverne.
Der er fra mandag 10.04.2006 indført restriktioner for at skåne det farbare spor ved Bk mest muligt. Det betyder, at der er stoppet for godstog og tunge særtog på strækningen, mens InterCity og InterCityLyn vil køre normalt i begge retninger, men man skal regne med at blive forsinket op til 10 minutter på strækningen mellem Fa og Vj.
Mellem Str over Ho og Hr til Fa kører regionaltogene kun til Vj. Fra Ar via Hed til Fa kører regionaltogene kun til Bk. Her skal man skifte til InterCity tog, som standser ekstraordinært her.
Banedanmark forventer, at jordskredet betyder, at det nordgående spor i værste fald vil være lukket i op til fire uger, mens dæmningen genopbygges.
Foreløbig er mindst ét DJ-godstog til Sk blevet kørt via den vestjyske længdebane i stedet for via Fa.
Det vil glæde Railorama, at bringe fotos fra dæmningsskredet såfremt læsere skulle ligge inde med billeder.
(jh) 10.04.2006
Samtlige 4. generations S-tog leveret
Alle DSB´s 4. generations S-tog er nu leveret og det er kun et spørgsmål om tid hvornår de sidste 2. generations-tog litra MM/FS/MU/FU tages ud af drift.
Ole Dinesen har lavet en oversigt over transporter af SA og SE-togsættene til Rd og Htå. Oversigten kan hentes her.
(jh) 08.04.2006
Arriva Lint på Vestbanen
I forbindelse med et bestilt særtog kørte AR 20 den 25.03.2006 fra Esbjerg Havn til Billum og retur. I Billum var et længere ophold hvor selskabet havde lejlighed til at spise på Billum Kro.
(jh) 07.04.2006
Danmarks Jernbanemuseum i Påskeferien
Danmarks Jernbanemuseum i Odense planlægger at køre med DSB MA-lyntoget (Sølvpilen) i mellem Od og Tp 13.-17.04.2006. Der køres tre daglige afgange:
Odense afg. 10.50 12.50 14.50
Tommerup ank. 11.06 13.06 15.06
Tommerup afg. 11.20 13.20 15.20
Odense ank. 11.36 13.36 15.36
Togsættet vil blive overført fra Gb 09.04.2006, trukket af MZ-lokomotiv.
(jh) 07.04.2006
DJ lejer lokomotiver og værksted fra NJ
Dansk Jernbane ApS har indlejet Nordjyske Jernbaners rundsnude-lokomotiver fra udgangen af marts 2006. DJ har overtaget godskørslerne på NJ og skal stå for transporten af fiskemel fra Skagen. Material og en lokomotivfører i lejet for en periode på tre år.
Men DJ er tillige begyndt at køre "Ermewa"-tankvogne med lim fra Ar til via færgeruten Frederikshavn - Göteborg til en træfabrik i Hultsfred i Sverige. Hinsidan køres vognene af BK-Tåg´s TMX 1024.
DJ har også købt MX 1030, som i lang tid har været under renovering af en jernbaneentusiast i Tønder. Lokomotivet blev overført til Padborg 18.03.2006 i GF 6248 (Tdr-Pa), oprangeret VL MY 105 + MX 1030 + NEG/DJ MY 1154. MX 1030 skal sættes i stand som driftslokomotiv, men det er endnu uvist hvornår den bliver klar.
Til brug som færgevogne ved rangering til og fra færgelejet i Fh har man kørt to CFL Hbis-vogne fra Niebüll til det nordjyske. Det skete 04.04.2006 i GF 8649 (Tdr-Ar) hvor NJ M 17 + NEG MX 1029 + 11 vogne kørte til Århus. Herfra fortsatte NJ M 17 + 2 CFL Hbis med PM 8001 (Ar-Ab) senere på dagen.
NJ M 10 + M 9 + 6 lim-tankvogne kørte samme aften GF 8650 (Fh-Ar), fra Ab var oprangeringen NJ M 17 + M 10 + 2 CFL Hbis + 6 de tankvogne.
05.04.2006 kørtes de læssede limvogne til Fh i GF 8655 (Ar-Ab oprangeret NJ M 17 + DJ MX 1029 + NJ M 10 + 8 tankvogne + 2 CFL Hbis. Videretransport kørte som GF 8657 (Ab-Fh) med NJ M 9 + NJ M 10 som trækkraf.
Endvidere har DJ overtaget kørsler med ammoniak og øvrig trafik til og fra Aalborg Havn og kørte således første gang 06.04.2006 hvor GF 8661 (Pa-Ab) kørte med oprangeringen NJ M 17 + DJ MX 1029 + 13 ammoniakvogne. Vognene blev skubbet de 16 km fra Ab til Abø idet alle godssporene i Ab spærret pga. broarbejder. 10 tomme vogne blev medtaget retur i PM 8008 (Ab-Ar) efter omløb af maskinerne.
NEG/DJ MY 1154 har lidt generatornedbrud og er derfor under reparation på værkstedet i Hjørring.
(jh) 07.04.2006, opdateret 08.04.2006
DSB dobbeltdækkervogne til reparation i Randers
5 DSB dobbeltdækkervogne har siden uheldet i Nf i januar (se nyhed) henstået og ventet på afgørelse om, hvor de skulle repareres. Det er nu besluttet at det skal foregå hos Bombardier (det tidligere Scandia) i Randers. Inden transport har vognene fået skiftet puffere lokalt i Nf, det skete 05.04.2006.
Forhåbentlig kan vognene snart komme i drift igen og derved lette DSB´s anstrengte vognsituation noget!
(jh) 07.04.2006
DSB materielmangel giver besynderlige oprangeringer
DSB´s mangel på personvognsmateriel kan føre til besynderlige oprangeringer.
Således blev IR 1673 (Kk-Od), som normalt køres af EA + Bn-vogns materiel, den 30.03.2006 kørt af Øresundstogsæt ET 56.
07.04.2006 var oprangeringen et ganske lille tog blot bestående af DSB EA 3022 + Bn 763 + 775 + ADns-e 518.
(jh) 07.04.2006
Første DSB ME udrangeret
Efter brand i Htå den 30.11.2005 (se nyhed) er DSB ME 1510 som den første af de i alt 37 lokomotiver blevet udrangeret pr. 24.03.2006.
(jh) 07.04.2006
Hollandsk togsæt til Bombardier
Renoveringen af hollandske togsæt fortsætter stødt og roligt hos Bombardier i Randers.
06.04.2006 kørte RDK EA 3016 + 1 vg + NS 2889 + 7 vg som G 6639 (Pa-Rd). I Fa var lokomotivskifte til RDK MZ 1461.
(jh) 07.04.2006
Køf 251 til DJK
Dansk Jernbane-Klub (DJK) har af Railion Danmark købt Køf traktor 251 til bevaring. Traktoren har senest været anvendt i Pa. Der er tale om den første af Frichs byggede traktor fra 1966. Traktoren vil blive sat i drift hos GM-gruppen.
(jh) 07.04.2006
Nedbrud på EN 482
06.04.2006 måtte EN 482 (Pa-Kh) aflyses, da DSB EA 3001 var gået død for strøm og det ikke var muligt at lade maskinen via fremmednettet.
Derfor blev maskinen fra EC 371 spændt for toget senere på dagen, og kørte som M 6100 (Pa-Kh), oprangeret DSB ME 1521 + EA 3001 (død) + DB Nachtzugvogne.
DSB ME 1533 blev til gengæld kørt som tom maskine til brug i EC 370, det skete i M 6009 (Kh-Pa).
(jh) 07.04.2006
Papirtog aflyst
DJ´s papirtog Frs-Næ og retur har været aflyst siden mandag 03.04.2006. Årsagen er sporets meget dårlige stand ved Maglemølle Papirfabrik i Næstved, som førte til en afsporing 30.03.2006. En del af sporene er således dækket af vand og der er opstillet "Standsignal Stop" inden kurven til opstillingssporene ud for den lange hal.
Sporet afventer reparation, men kræver vist at vandet løber væk først.
(jh) 07.04.2006
Transport af norske togsæt til og fra Århus
02.04.2006 blev yderligere 3 NSB BM 69 togsæt transporteret til renovering i Ar. Det skete i G 38753 (Mgb-Ar), som indtil Fa var oprangeret RDK EG 3109 + NSB BM 69060 + 69066 + 69056. Fra Fa overtog RDK MZ 1452 + MZ 1460 ekvipagen.
Senere samme dag blev de allerede renoverede togsæt BM 69061 + 69062 kørt retur i G 38954 (Ar-Mgb) med RDK MZ 1452 hhv. RDK EG 3109 som trækkraft.
(jh) 07.04.2006, opdateret 08.04.2006
Dansk Jernbane starter betjening af Nyborg
Ugen efter at Railion har opgivet betjening af virksomheden Koppers i Nyborg starter Dansk Jernbane ApS op! Koppers har i mange år modtaget store mængder tankvogne, og det var da også 4 tankvogne hertil som DJ= kørte fra Kolding til Nyborg i GF 6102 (Kd-Ng) 04.04.2006. Forinden var NEG/DJ MY 1158 kørt som tom maskine GF 6101 (Frs-Kd) og returnerede da også efter endt rangering i Nyborg som GF 6103 (Ng-Frs).
I Nyborg havde Railion i øvrigt efterladt 8 tankvogne på fabrikken og stationen, hvornår de vil blive afhentet er uvist.
DJ= vil fremover betjene Nyborg tirsdag og torsdag.
06.04.2006 kørte NEG/DJ MY 1158 + 1 tankvogn G 6132 (Kd-Ng). Hvorvidt der var vogne med retur er redaktøren uvist.
(jh) 05.04.2006, opdateret 07.04.2006
Railion Danmark indskrænker indlands-godstrafik
Med udgangen af marts måned 2006 indstillede Railion Danmark A/S betjeningen af en række stationer. For nogle byers vedkommende betød det at al godstrafik ophørte fuldstændigt, mens andre mistede vognladningstrafik og fremover kun betjenes af heltog ( - hvilket i praksis vil sige kombi-shuttletog).
Betjeningen af Esbjerg, Kalundborg, Nyborg, Randers, Vejen og Aalborg ophørte fuldstændigt, mens Padborg og Århus ikke længere modtager vognladningstrafik.
Det sker alt sammen i et forsøg på at forbedre Railion DK´s anstrengte økonomi.
(jh) 05.04.2006
Railion køf´er til Pihl-Aarsleff konsortiet
RDK køf-traktorer 267 og 286 blev medio marts 2006 transporteret til Gb, hvor de er udlejet til konsortiet Pihl-Aarsleff, bestående af entreprenørerne Pihl, Aarsleff, P & H og Wicotec, som skal forestå renoveringen af Københavns Hovedbanegård.
Traktorerne er sammen med den tidligere indkøbte O&K 26402/1965 (se nyhed 27.12.2005) blevet forsynet med store hvide mærker med navnene på entreprenørvirksomhederne.
Køf 286 er den gulmalede køf, som tidligere har kørt for Fredericia Bryggeri, mens 267 er i rød/sort design.
(jh) 05.04.2006, opdateret 06.04.2006
Italien
Tidligere DSB MK til Italien
Den tidligere DSB MK 603 (Vossloh 220122/1996), som siden 2002 har været hensat i Moers, er sammen med to andre MaK-lokomotiver (type G 1100 BB) blevet solgt til det italienske firma Salcef S.p.A. i Rom, Italien. 29.03.2006 startede overførslen af de tre maskiner fra Vossloh Service-Zentrum Moers mod syd. Alle tre lokomotiver er blevet opmalet i en smuk helrød bemaling inden transporten til Italien.
De to andre lokomotiver er ex. AKN V 2.016 (MaK 800166/1970) og AKN V 2.018 (MaK 800168/1972).
En anden maskine af samme type som også er kommet til Italien har tidligere også kørt i Danmark, nemlig ex. VLTJ ML 14/ML 24, som i 2001 kom til Ferrovia Adriatico Sangritana.
(jh) 07.04.2006