Jernbanenyheder III. kvartal 2009

Danmark

To dræbt i togulykke ved Soderup

En 28-årig lokoføreraspirant døde natten til søndag af de kvæstelser, han lørdag pådrog sig i forbindelse med en togulykke i landsbyen Soderup ved Tølløse. Dermed har togulykken, der skete i en jernbaneoverskæring, kostet to mennesker livet.

Chaufføren i en lastbil er blevet dræbt og flere kvæstet, efter at et IC3-tog kort før klokken syv påkørte en lastbil nær Tølløse på Midtsjælland. Ved ulykken brød lastbilen i brand.

To personer, lokoføreren og en elev, blev fastklemt ved ulykken, og måtte skæres fri. De blev hårdt kvæstet ved ulykken. To-tre passagerer er hårdt kvæstet, og tre-fire passagerer har fået småskrammer.

Med om bord var en del DSB-personale på vej til arbejde, og de hjalp deres medpassagerer efter ulykken. Der var 21 passagerer i toget.

Politiet kender endnu ikke årsagen til ulykken, men nævner den tætte tåge og ringe sigtbarhed som en mulighed.

Det implicerede togsæt var DSB MF 5037, som har fået fronten trykket ind og er blevet brandskadet.


(jh) 19.09.2009, opdateret 21.09.2009

Levering af nye dobbeltdækkersæt til DSB

DSB får i øjeblikket leveret nye dobbeltdækkersæt, til at lette den pressede materielsituation som følge af forsinkelserne på IC4.

Den første vogn, ABs (7)716, ankom til Padborg 29. juli 2009. Efter prøvekørsler omkring Tinglev blev den 3. august 2009 overført til København i M 8250 (Te-Gb), oprangeret ME 1518 + ABs 55 86 86-77 916-5 + ME 1521. Det skal bemærkes at de nye vogne er forsynet med UIC-numre, i modsætning til de tidligere leverede vogne som "blot" havde 4-cifrede DSB-numre.

Vognene er ikke helt identiske med de nuværende vogne i drift. Bl.a. er der ændringer ved handicaptoilettet i styrevognen og derudover er alle indstigningsdøre 120 mm breddere end de nuværende vogne.

Den nye levering bliver internt kaldt vogne af 3. levering, mens de tidligere leverede vogne bliver kaldt 1. og 2. levering.

Ombygningen er ME-lokomotiver til vognene er ligeledes i fuld sving. Flere maskiner har allerede fået trukket ledninger og andet til ZWS og mangler blot at få monteret selve ZWS-styringen i maskinen.
(jh) 03.08.2009

 

Til top