Jernbanenyheder III. kvartal 2012

Danmark

Storstrømsbroen 75 år

Ny Storstrømsbro


Alt peger på at en ny bro vil blive bygget inden for en overskuelig årrække, som følge af nedslidning af den nuværende. Således var broen spærret som følge af sprækker i bærende konstruktioner i efteråret/vinteren 2011.

Regeringen har afsat 3,9 milliader kr. til en ny Storstrømsbro i forslaget til finansloven 2013.


Ved fejringen af broens 50-års jubilæum i 1987 var det muligt at gå over broen, mens dagens jubilæum vist stort set vil blive forbigået i tavshed.

I dag er det 75 år siden Kong Christian X indviede den 3,2 km. lange bro mellem Madsnedø og Falster.

Da broen blev indviet 26. september 1937 afløste den jernbanefærgeruten Masnedø-Orehoved, som med sine enkeltsporede færger ikke længere var tidssvarende i forhold til behovet for direkte forbindelser til Tyskland.



Broen blev projekteret af Anker Engelund og udført af Dorman, Long & Co., hvor Christiani & Nielsen stod for broens betonkonstruktioner. Det længste brospænd er 136 m og den maksimale gennemsejlingshøjde er 26 m. Bygningen af broen var i høj grad beskæftigelsesarbejde midt i en krisetid.

På Youtube ligger denne video fra indvielsen:


Vejtrafikken over broen blev aflastet gevaldigt med åbningen af motorvejsbroen over Farø i 1986, men jernbanedelen er fortsat den eneste forbindelse fra Sjælland til Lolland/Falster og Fugleflugtslinien.


Per Topp Nielsen har lavet et par sider med James Steffensens fotos fra Storstrømsbroen.
(jh) 26.09.2012

CFL vindmølletransport til Esbjerg

På sommerens næstsidste dag, 30-08-2012, fik CFL endelig gang i de længe planlagte vindmølletransporter for Vestas til Esbjerg havn. Transporterne har været ved at drukne i bureaukrati, ikke kun i Danmark, men også i Tyskland, hvor Eisenbahn-Bundesamt (EBA) har været længe om at godkende det sidespor, som togene skulle udgå fra ved vingefabrikken i Lauchhammer, nord for Dresden.

Der kørtes torsdag 30-08-2012 som CG 6622 (Pa-Es) med omløb i Lunderskov. Toget var oprangeret CFL MX 1023 + T66K 714 + 27 godsvogne, læsset med 9 vinger (hvor T66K 714 gik forrest Pa-Lk).

Hver af de 55 meter lange vinger var læsset på 3 AAE Sffggmrrss MEGAFRET godsvogne, en vogntype egentlig udviklet til container-trafik mellem Storbritanien og kontinentet og med en læssehøjde på blot 825 mm. Der var monteret særlige stativer til at holde vingerne på plads, stativer ikke ulig gammeldags "drejeskammel-vogne". Vingerne i sig selv er også lidt fleksible, hvilket gør at de kan følge sporets krumning i kurver og sporskifter.

Returkørslen med tomme vogne skete i CG 6675 (Es-Pa). Fra Esbjerg skal vingerne udskibes sammen med vindmølledele produceret i Lem.

I Tyskland blev toget i øvrigt trukket af ITL 250 007-2.


Tidligere har CFL kørt en prøvetur med en enkelt vinge, 18-11-2011, ligesom der har været forsøg med at køre fra Aalborg til Nyborg.

For fotos af transporten se blandt andet Drehscheibe-online og Oledinesen.dk (scroll til bunden(næsten)). Nogle af OD's fotos kan også ses på ingeniøren.dk.
(jh) 01.09.2012, opdateret 03.09.2012

Scandlines-færger til Gedser-Rostock forsinket som følge af betalingsstandsning

M/F Copenhagen
Scandlines M/F Copenhagen, Scandlines pressefoto

Det tyske værft P+S Werften i Stralsund gik 29-08-2012 i betalingsstandsning. Dette betyder at leveringen af de to Scandlines-færger "M/F Berlin" og "M/F Copenhagen" til Gedser-Rostock ruten bliver yderligere forsinkede. I forvejen skulle de have været indsat inden sommerferien 2012, men var allerede forsinket så meget, at levering først ville finde sted i løbet af efteråret. Nu er det mere sandsynligt, at de først kan leveres i 2013. Værftet har forskellige tekniske problemer med færgerne, blandt andet på grund af for stor dybgang.

Imens sejler to gamle Storebælts-færger, "M/F Prins Joachim" og "M/F Kronprins Frederik" videre på Østersøen, omend der ikke har været overførsel af jernbanevogne fra Gedser siden 1995.

Kilder mener, at værftet skylder op til 4 mia. danske kroner.
(jh) 30.08.2012

DSB ME 1506 atter i drift

DSB ME 1506 er atter kommet i drift, efter i længere tid at have været under renovering efter motorhavari. Lokomotivet er blevet opmalet i mørkeblå (og ikke blot folieret, som ellers praktiseret i flere år), og forsynes med både litra og nummer på fronterne. Der er udført 1600 MM eftersyn på den og derudover har den bl.a. fået ny krumtap.

Billeder af lokomotivet kan blandt andet ses på Jernbanens forum her og her.
(jh) 25.08.2012

VNJ's Y-tog til Peru

Vestbanens 3 Y-togsæt er blevet solgt vil videre drift i Peru og blev fra 22-08-2012 transporteret til Hamburg på blokvogn, for udskibning derfra.

Tidligere er også 4 af ØSJS gamle lynettetog blevet solgt til Peru.

VNJ's togsæt er blevet overflødige efter leveringen af nye Lint-togsæt.

På TV Syds hjemmeside kan ses et indslag om transporten.
(jh) 25.08.2012

DB Schenker Køf i helrød

DBSRS Køf 282 er blevet omlakeret i helrød Verkehrsrot bemaling med DB-bomærke og har ved samme lejlighed fået VKM-nummer 98 86 0100282-3 DK-RSC. Rangertraktoren anvendes i øjeblikket i Taulov.

25-08-2012: Rangertraktoren har nu også fået grå "skråmarkeringer" på motorkassen, i lighed med DBSRS's røde 185'ere og EG'ere. Foto kan ses på Jernbanens forum.
(jh) 21.08.2012, opdateret 25.08.2012

CFL 1800-lokomotiver til Danmark

CFL Cargo Danmark har fra Luxemburg fået overført 3 diesellokomotiver, CFL 1802, 1805 og 1810, til værkstedet i Padborg. Flere lokomotiver vil følge efter. Planen er at istandsætte nogle lokomotiverne til brug som "hjælpe-maskiner" i Danmark (uden ATC) i stedet for de indlejede Class 66, mens andre skal retur til Luxemburg efter reparation. Sammen med lokomotiverne er også ankommet vogne med diverse reservedele.

Også i 2007-08 anvendte CFL et 1800-lokomotiv i Danmark, dengang var det CFL 1806 som blev brugt.

Oprindeligt blev leveret 20 dieselelektriske lokomotiver med akselrækkefølgen Co' Co' til de Luxemburgske statsbaner i 1963, CFL 1801-1820, bygget af Brugeoise et Nivelles i Belgien. De er udstyret med den velkendte EMD-GM 16-567C motor (som i de danske litra MY), som yder 1950 HK.

En masse billeder af lokomotiverne kan ses på Rail.lu, ligesom en liste over dem kan findes på www.1435mm.net.

Billeder fra Padborg kan ses på Jernbanens forum.
(jh) 16.08.2012

IC4 - DSB forsøger at udvide driften (igen)

DSB prøver nu igen at sætte flere IC4-togsæt i drift, idet man fra 13-08-2012 har udvidet antallet af afgange med IC4-tog til 127 ugentlige afgange. Fremover vil IC4 ikke kun køre det ene daglige tog mellem Aarhus og Esbjerg med passagerer, men også fast mellem Aarhus og Aalborg.

Det forsigtige mål er igen at kunne indsætte IC4 i landsdelstrafikken i forbindelse køreplansskiftet i december 2012.
(jh) 14.08.2012

Auktion på Aalholm

Aalholm Automobilmuseum var i mange år en turistattraktion i Nysted på Sydlolland, hvor baron Johan O. V. Raben-Levetzau i 1970'erne anlagde et veteranbilmuseum på Stubberupgården, ca. 1 km vest for Aalholm slot.
I forbindelse med godsets og slottets salg i 1995 blev alt inventar solgt på en auktion, mens en ny ejer overtog automobilmuseet. Museet lukkede i 2008 og samlingen bestående af 224 køretøjer blev solgt på auktion 12-08-2012.

Blandt køretøjerne var flere ældre jernbanekøretøjer.

S4
DSB S4, illustration fra RM Auctions

Kongelig Salonvogn S4 blev solgt for 201.600 kr. til en udenlandsk opkøber. Auktionshuset havde eller fået påbud om ikke at kalde den "kongelig". Det blev også ændret i det danske udbudsmateriale, men auktionarius var englænder og læste op fra det engelsksprogede fortrykte katalog...
Denne vogn blev fundet som sommerhus og sat i stand med forhåndenværende ikke-originale materialer, men befinder sig ellers i meget fin stand.

En perronbil DSB nr 123 blev solgt sammen med tre andre "småting" (= bilvrag) for tilsammen 10.000 kr.

Damplokomotivet DSB N 186 og Tivolitoget til stranden (et tidligere roebanelokomotiv) var ikke på auktion pga uafklarede ejerforhold. N 186 tilhører DJK.

Maerklin
Märklin-anlæg fra 1920'erne, illustration fra RM Auctions

Den store Märklin spor 0 modelbane blev solgt for 120.000 kr. En rimelig pris, når man ser på materialets tilstand. Køber var ikke uventet en tysker, som gav udtryk for, at anlægget skulle genopbygges som det stod i Nysted - blot nu i Tyskland. Fremtiden vil vise, om dette overhovedet er muligt.

Kilder: RM Auctions, Wikipedia og Per Topp Nielsen.
(jh) 13.08.2012

Ny chef for Jernbanemuseet

Den 1. oktober 2012 får Danmarks Jernbanemuseum ny chef, ph.d. og historiker Henrik Harnow.

Henrik Harnow, 51 år, kommer fra et job som kulturarvschef ved Odense Bys Museer.

Som chef vil han få til opgave at belyse dansk jernbanehistoriehistorie med forskning, udstillinger, bøger og digitale medier, men også sikre, at museet kan være med til at belyse aktuelle forhold i en jernbanehistorisk sammenhæng.

Henrik Harnow er uddannet fra Syddansk og Københavnsk Universitet, hvorfra han har en ph.d.-grad i teknologihistorie og har stor interesse for jernbanerne som kulturfænomen. Han har bl.a. medvirket til udgivelse af bøger om Danmarks industrielle miljøer og Danmarks Havnemiljøer.

Kilde: dsb.dk pressemeddelelse.
(jh) 09.08.2012

IC4-kørsel midlertidigt indstillet efter sammenstød i Kastrup

DSB valgte mandag morgen midlertidigt at indstille kørslen med IC4-tog, efter at et IC4-togsæt under rangering ved DSB’s klargøringscenter i Kastrup stødte ind i et andet holdende togsæt.

Havarikommissionen er nu i gang med at undersøge omstændighederne bag hændelsen, hvor det kørende IC4-togsæt tilsyneladende ikke kunne bremse ordentligt.

Allerede tirsdag valgte DSB at genindsætte IC4-tog i drift med passagerer.

Læs mere på Ingeniøren
(jh) 08.08.2012

CFL kører tog med søkabel til Lillebælt

CFL kørte 28-07-2012 godstog med søkabel til Lillebælt fra Padborg til Fredericia.

Toget var oprangeret CFL Cargo MX 1029 + ASCENDOS RL001 + et antal blå D-ERR Eanos vogne og for at få vognene vendt rigtigt måtte man en tur omkring Middelfart. Der kørtes derfor følgende tog:
CG 8710 (Pa-Tl), CG 6210 (Tl-Md) og CG 6211 (Md-Fa).

Vognene blev losset på Fredericia havn.

Returkørsel af vognene skete 03-08-2012 i CG 8421 (Fa-Pa).

"Som sædvanligt" har Ole Dinesen været på pletten, ligesom der kan ses foto på Togbilleder.dk.

420 kV søkablet skal erstatte luftledninger tværs over Lillebælt. Læs mere om projektet hos Energinet.dk.
(jh) 03.08.2012

Ledelsesændringer på Jernbanemuseet

Tre medlemmer af ledelsen, der alle har været på Jernbanemuseet i ca. 20 år, har valgt at aftræde i forbindelse med, at DSB som led i personalenedskæringer har tilbudt medarbejdere over 60 år en fratrædelsesordning.

Jernbanemuseet siger således farvel til museumschef Poul Thestrup, museumsinspektør Jørgen Larsen og overtrafikkontrollør Inge-Lise Hellesen. Poul Thestrup vil dog fortsætte som konstitueret chef from til 1. oktober, hvor den nye chef tiltræder.

Der afholdes afskedsreception på Jernbanemuseet den 10. august kl. 14-16.
Kilde: Jernbanemuseet på Facebook
(jh) 02.08.2012

Ny kørsel til CFL cargo

CFL cargo har de seneste dage kørt godstog til Horsens og Køge, læsset med cement i sække til Stark byggemarkeder.

Togene blev trukket af CFL T66K 714, der kørtes 24-07-2012 CG 6660 (Pa-Fa), CG 6661 (Fa-Hs), tom retur til Fredericia og herefter som CG 6664 (Fa-Ro), CG 6665 (Ro-Kj). Efter ophold på havnen i Køge kørtes tomme vogne retur 25-07-2012 og 26-07-2012 skal afhentes tomme vogne i Horsens, hvorefter alle vogne samles i Fredericia for tomkørsel til Padborg.

I starten af juni kørtes lignende tog, så man kan håbe, at der vil blive tale om tilbagevendende trafik for CFL.

Et foto af returkørslen fra Køge til Fredericia kan ses på Ole Dinesens hjemmeside, ligesom der er billeder på Jernbanens forum.
(jh) 26.07.2012

LJ M 12 til MBJ

LJ M 12 i Nakskov, 08-09-1986
LJ M 12 i Nakskov, 8. september 1986

I forbindelse med MBJ's 50-års jubilæum har banen fra RegionsTog modtaget LJ M 12 (Jung 12745/1957) som gave.

Det 3-koblede dieselhydrauliske rangerlokomotiv har ved Lollandsbanen blandt andet været anvendt til kørsel med grus og skærver på strækningen Maribo-Rødby Havn til brug ved bygningen af Fugleflugtslinjen i slutningen af 1950'erne og starten af 1960'erne. I de sidste mange år har lokomotivet været anvendt som fast rangerlokomotiv i Nakskov.

Efter ophøret af godstransporter på LJ har maskinen været hensat i Nakskov i driftklar stand og er altså nu overgået til MBJ. Indtil videre bliver lokomotivet dog holdende i remisen i Nakskov.
(jh) 15.07.2012

Polsk Arriva MR-togsæt retur til Danmark

Billeder af Arriva PCC og Arriva RP MR/MRD-togsæt kan bl.a. ses på det store polske jernbane-fotosite Phototrans.eu. Herunder er en række direkte links til billederne:

Arriva PCC MR/MRD 4001...4222
Arriva PCC MR/MRD 4039...4280
Arriva RP MR/MRD 4001...4022
Arriva RP MR/MRD 4039...4280

Arriva i Polen overtog for nogle år siden en række MR/MRD-togsæt, som siden har gjort tjeneste på forskellige sidebaner i Polen.

Et af togene, MR 4055+MRD 4255, er nu kommet til Fredericia og blevet hensat. Overførslen fra Tyskland fandt sted 12-07-2012 i togene 94671 (Flensburg Weiche-Pa) og 6150 (Pa-Fa), trukket af DBSRS 185 331.

Der skulle komme flere togsæt retur fra Polen i den kommende tid.

Opdatering 31-07-2012: MR-togsættet fra Polen er i Danmark for at få foretaget 1.200MM eftersyn på værkstedet i Fredericia. Når eftersynet er færdigt, skal togsættet til Århus for oplakering og fornyelse af apteringen.

Der skal komme i alt 6 togsæt til eftersyn.
(jh) 15.07.2012, opdateret 31.07.2012

VtV MO 1848 til Høng

VtV MO 1848 er 07-07-2012 blevet flyttet til Høng for restaurering og for at frigive sporplads til veteranbanens driftsmateriel i remisen i Brammning.

Overførslen fandt sted i togene VM 228028 (Bm-Sg) og M 2447 (Sg-Øn), oprangeret MT 152 + MO 1848 + AU 253.
(jh) 09.07.2012

IC4 i plandrift fra 11. juli

DSB's IC4 togsæt blev grounded efter to tilfælde af signalforbikørsler som følge af bremsesvigt i november 2011. Selv om togene er blevet undersøgt på kryds og tværs har man ikke fundet en særskilt kilde til bremsesvigtene.

DSB vil atter sætte IC4-togsæt i drift fra 11. juli 2012 - men i første omgang kun som regionaltog mellem Aarhus og Esbjerg.

1 MG-togsæt vil erstatte 1 MR-togsæt i følgende tog:

Mandag til torsdag:
RV 3340 Ar 13.37 - Es 16.10
RV 3361 Es 17.02 - Ar 19.31

Fredag:
RV 3336 Ar 12.43 - Es 15:10
RV 3357 Es 16.02 - Ar 18:34

Fra august er planen pt. gradvist at øge antallet af togsæt i drift på strækningerne Aarhus-Aalborg og Aarhus-Esbjerg.

(jh) 05.07.2012

Y-tog under ophugning i Meyenburg

De Y-tog som Arriva i Tyskland overtog efter Lokalbanen (tidligere togsæt fra HHGB og GDS-HFHJ) er nu under skrotning i Meyenburg.

Det drejer sig om følgende motor- og bivogne:
GDS/HFHJ YM 1, GDS/HFHJ YM 2, GDS/HFHJ YM 3, GDS/HFHJ YM 4, GDS/HFHJ YM 6, GDS/HFHJ YM 7, GDS/HFHJ YM 8, GDS/HFHJ YM 9, GDS/HFHJ YM 10, GDS/HFHJ YM 11, GDS/HFHJ YM 12, GDS/HFHJ YM 13, GDS/HFHJ YM 14, GDS/HFHJ YM 15, GDS/HFHJ YP 21, GDS/HFHJ YP 22, GDS/HFHJ YP 23, GDS/HFHJ YP 24, GDS/HFHJ YP 26, GDS/HFHJ YP 27, GDS/HFHJ YP 28, GDS/HFHJ YP 29, GDS/HFHJ YS 41, GDS/HFHJ YS 42, GDS/HFHJ YS 43, GDS/HFHJ YS 44, GDS/HFHJ YS 45, GDS/HFHJ YS 46, GDS/HFHJ YS 49, GDS/HFHJ YS 50, GDS/HFHJ YS 51, GDS/HFHJ YS 52, GDS/HFHJ YS 53, GDS/HFHJ YS 54, HHGB Ym 52, HHGB Ym 53, HHGB Ym 54, HHGB Ym 55, HHGB Ym 56, HHGB Ys 91, HHGB Ys 92, HHGB Ys 94 og HHGB Ys 95.

Se billeder af skrotningen på Märkisches Eisenbahnforum og lidt mere om togsættene på Jernbanens forum.

Opdatering 15.07.2012: Ikke alle Y-togs enheder i Meyenburg er skrottet endnu. 13.07.2012 holdt endnu 14 motor- og styrevogne og afventede ophugninng.
(jh) 05.07.2012, opdateret 15.07.2012

Estland

Første kinesisk-byggede lokomotiver til Europa

Det første kinesisk-byggede lokomotiv til en kunde i EU er nu på vej, læsset på skib i Tianjin's havn 11-08-2012.

Lokomotivet skal leveres til EVR Cargo i Estland og er det første af 16 rangerlokomotiver. Sporvidden er 1520 mm og diesellokomotivet type DF7G-E er blevet bygget på China Northern's 7. februar-fabrik i Beijing.

Lokomotiverne vil være væsentlig billigere og mere miljøvenlige end de CKD ChME3-lokomotiver fra 1960'erne som de skal erstatte.
Kilde: Railway Gazette
(jh) 14.08.2012

Storbritanien

200 numre 'Todays Railways Europe'

TR200

Eders redaktør lærte Todays Railways at kende i slutningen af 1990'erne, da der i DJK's Jernbanen var en omtale af magasinet. Et abonnement blev tegnet og jeg holdt bladet i nogle år, og leverede også billeder og nyheder hertil.

Efter nogle års pause gentegnede jeg abonnement for et års tid siden. Bladet kan stadigvæk i høj grad anbefales!

Siden 1994 - året hvor tunnellen under den Engelske kanal blev indviet - er det engelske jernbanetidsskrift Todays Railways udkommet, udgivet af Platform 5 Publishing, Sheffield. Magasinet indeholder nyheder og artikler om Europæiske jernbaner, både fra "de traditionelle europæiske lande", men også fra Østeuropa. Der er fokus på rullende materiel, men også jernbanestrækninger, økonomi, politik, veteranbaner, letbaner og mange andre emner. De første år udkom bladet hver 2. måned, men hurtigt begyndte man at udkomme hver måned.

Fra 2006 tog bladet navneforandring til Todays Railways Europe, da forlaget samtidig omdøbte et lignende blad om engelske jernbaner, Todays Railways UK (dette hed tidligere entrain).

Det udvidede jubilæumsnummer 200 indeholder en spændende opsummering af de ændringer som er sket ved de europæiske jernbaner de seneste 18 år, samt de udfordringer og muligheder der er for jernbanen i de kommende år. I særdeleshed bliver EU's rolle som politisk katalysator for jernbanerne fremhævet.

Af andre artikler i jubilæumsnummeret kan nævnes en beskrivelse af banerne omkring Milano, hvor FMN i mange år drev den absolut største privatbane i Italien. Nu drives banerne her af Trenord.

Lidt danske nyheder er der også, ligesom der ses et foto fra Rumænien af tidligere DSB EA 3011, nu i helrød DB Schenker-bemaling, i forspand med et rumænsk ellokomotiv og et tidligere østtysk BR 232-diesellokomotiv!
(jh) 31.07.2012

Tyskland

Udbud af Hamburg-Westerland fra 2015, fortsat med lokomotivtrukne tog

Schleswig-Holstein begynder nu af forberede udbud af strækningerne Hamburg-Westerland (Sylt) og Heide-Itzehoe for perioden 2015-2025. Strækningerne drives i øjeblikket af Nord-Ostsee-Bahn GmbH (NOB), som stiller trækkraft og motorvogne til rådighed. For vognmaterialets vedkommende har man lavet en "genindsatsaftale", så evt. andre firmaer som kommer til at drive strækningen kan overtage disse.

I udbudsmaterialet vil fortsat blive lagt op til drift med lokomotivtrukne tog, så der også fremover vil være mulighed for at se interessante tog nær Danmarks grænse.
(jh) 25.08.2012

DB bestiller flere ellokomotiver BR 146.2

DB 146 237-3
Et af søsterlokomotiverne til de nye bestilte maskiner: DBAG 146 237-3 i Offenburg, 12. juli 2011. Foto: Jan Munch Pedersen

Deutsche Bahn har bestilt yderligere 32 ellokomotiver baureihe 146.2 hos Bombardier Transportation til brug for regionaltrafik med eksisterende (dobbeltdækker-)vogne. Lokomotiverne har en værdi på 108 mio. € og er en udnyttelse af en option man i forvejen havde.

Levering vil finde sted fra 2014, og de vil formodentlig erstatte de aldrende BR 111, som anvendes til regionaltog i øjeblikket.

De nye lokomotiver har typebetegnelsen TRAXX P160 AC2 og kan køre op til 160 km/t.

DB Regio har i forvejen 47 lokomotiver af typen 246.2, leveret 2005-2006. Mere historie om og billeder af alle lokomotiverne kan ses på Railcolor.net.

Kilder: Railway Gazette, Railcolor.net m.fl.
(jh) 16.08.2012

DB 114 009 genopbygget

DB ellokomotivet 114 009 brændte 26-07-2011 temmeligt voldsomt på Berlin Ostbahnhof, se bl.a. Youtube-video (advarsel: stærke billeder, man kan ligefrem høre panikken i højtalerudkaldene om at rømme perronerne!).
Nu er lokomotivet blevet genopbygget og atter i drift ved anvendelse af vognkasse m.v. fra DB 143 873. Kun få dele af det oprindelige lokomotiv kunne genanvendes, herunder boggierne som er bygget til højere hastighed end godstogslokomotivets.
(jh) 14.08.2012

Reaktivering af Grevesmühlen-Klütz

Den tidligere Deutsche Reichsbahn strækning mellem Grevesmühlen og Klütz i Mecklenburg-Vorpommern ser nu ud til at blive genopbygget som smalsporsbane.

Den lille sidestrækning i den nordlige del af det gamle Østtyskland, mellem Rostock og Lübeck blev ellers nedlagt og skinnerne taget op i 2006.

Nu bliver anlagt en 600mm smalsporbane af "Stiftung Deutsche Kleinbahnen" på strækningen, i første omgang mellem Klütz og Gutow, ligesom stationsbygningen og remisen i Klütz bliver istandsat.

Nye skinner er blevet indkøbt i Kina, da de ellers ville være alt for dyre.
Kilde: Lok-Report.
(jh) 09.08.2012

Slut med DB 103 på 'Verdens hurtigste veterantog'

De seneste par år har togene 2410/2417 mellem Köln og Flensburg fredag hhv. Flensburg til Köln søndag ofte været trukket af det klassiske hurtigtogslokomotiv DB BR 103, men det ser nu ud til at være slut fra 17. august i år.

I stedet vil blive indsat DB BR 120.

Togparret udmærker sig ved at være oprangeret af "klassiske" D-tog vogne fra 1960/70-erne, med mulighed for at åbne vinduer etc., som stadig må køre 200 km/t. Togene har derfor fået tilnavnet 'Verdens hurtigste veterantog' blandt entusiaster.
Kilde: DSO
(jh) 09.08.2012

Voldsom kollision i Tyskland

To godstog kolliderede i Hosena ved Senftenberg natten til 26-07-2012. Et tog med læssede ballastvogne kørte af ukendte årsager forbi et stopsignal og ramte et andet, tomt godstog. Derved blev tre vogne smadret ind i en signalpost, som øjeblikkeligt blev jævnet med jorden, hvorved en person blev dræbt. De to lokomotivførere blev svært kvæstet.

Godstoget blev trukket af ITL E186 140, som væltede om på siden.
(jh) 31.07.2012

 

Til top