Danmark
"Emil Mayrisch" Nr. 3 til Nyborg vognværksted
Ørbæk Bryggeri er i gang med at indrette whisky-destilleri i DSB's tidligere vognværksted i Nyborg.
Som del af konceptet skal udstilles et damplokomotiv, hvilket ankom til Nyborg 09.09.2015 og blev opstillet på det tidligere vognværksted. Der er tale om et tidligere industribane-damplokomotiv, "Emil Mayrisch" Nr. 3 (Krupp 2154/1940), som indtil for et par år siden har kørt ved en veteranbane i Tyskland. Maskinen kom til Danmark i juni 2014 og er siden blevet udvendigt renoveret på et værft i Hvide Sande.
Sammen med destilleriet vil være restaurant og lager. Her bliver en af publikumsmagneterne muligheden for at kigge fra restaurant til lokomotivet og tønderne med whisky. Tanken med lokomotivet er, at det skal pynte og fortælle om stedets jernbanefortid, selv om bygningerne altså skifter funktion.
Selve destilleriet er ikke åbent for publikum endnu.
Der kan læses mere om lokomotivet på dampflokomotivarchiv.de og om Nyborg vognværksted på My1287.dk.
(jh) 10.09.2015
SBB Krokodille igennem Danmark
I anledning af fejringen af 100-års jubilæet for elektrificeringen af jernbanerne i Sverige har Sveriges Järnvägsmuseum Gävle arrangeret et storstilet arrangement over flere uger i september 2015.
I de første planer var det tanken, at et af de udstillede lokomotiver, SBB Historic Ce 6/8 III 14305 "Krokodillen", skulle passere gennem Danmark sammen med et udflugtstog, men dette blev senere ændret til at turen fra Schweiz til Sverige og retur skulle gå via Polen og færgeoverfarten Swinoujscie-Ystad (overførsel her 3. september 2015).
Imidlertid brød et leje på Krokodillen sammen under transporten igennem Tyskland 2. september. Man måtte sætte lokomotivet ud af toget og køre det til reparation i Seddin nær Berlin. Resten af udflugtstoget blev overført til Sverige.
SBB Historic havde heldigvis ekstra lejer på lager, som i en fart blev kørt til Seddin for at gøre lokomotivet køreklar igen.
Transporten igennem Polen var ikke længere mulig pga. bureaukrati dér. I stedet blev i al hast arrangeret mulighed for at køre igennem Danmark, via Padborg, trukket af Hector Rail - med maksimalhastighed på blot 50 km/t.
Transporten foregik natten mellem 08.09.2015 og 09.09.2015 efter følgende køreplan (som i praksis både kørte efter og før tid undervejs):
HG 39098
Padborg 21.27
Kolding 01.30 (onsdag morgen 09.09.2015)
Odense 03.51
Korsør 05.18
Roskilde 09.49
Høje Taastrup 10.06-10.13
Glostrup 10.23-11.20
Ørestad 12.44
Kbh. Lufthavn 12.50
Peberholm 13.01
Toget blev trukket af Hector Rail 241.004.
SBB krokodille igennem Danmark. Foto: Geert Frøsig.
Især opholdet i Høje Taastrup tiltrak rigtig mange jernbane-fotografer i Danmark; måske flere af Railoramas læsere har lyst til at bidrage med yderligere foto af toget?
Efter ankomst til Malmö blev lokomotivet udstillet der hen over eftermiddagen, hvorefter transporten er gået videre igennem Sverige til Gävle.
Sveriges Järnvägsmuseum skal have stor ros for deres utrættelige informationsstrøm om udfordringerne med Krokodillen, især på deres Facebook-side har det været en fornøjelse at kunne følge med. Forbilledligt! (og nej, det er ikke alle som følger med på Facebook - men muligheden er der).
"Krokodillerne" SBB litra Ce 6/8 II og Ce 6/8 III blev primært anvendt på Gotthard-banen i de Schweiziske alper til godstog. De første maskiner blev taget i drift i 1919. I alt blev bygget 46 litra Ce 6/8 II (hvoraf 7 er bevaret) og 18 Ce 6/8 III (hvoraf 3 er bevaret, herunder lokomotivet som passerede Danmark).
Det vil være synd at kalde lokomotiverne for kønne, men de er vældig charmerende. Ikke mindst har diverse modelbane-fabrikanters modeller af lokomotiverne haft indflydelse på at gøre dem til "kult"-maskiner: I Märklins kataloger hørte de altid til de dyreste modeller og derved vel også noget af det mest eftertragtede for ethvert drengehjerte?
(jh) 10.09.2015
Dobbeltsporet mellem Vamdrup og Vojens indviet
Udvidelsen af strækningen mellem Vamdrup og Vojens til dobbeltspor blev 07.09.2015 indviet. Med det nye 20 kilometer lange dobbeltspor og tilhørende kørestrømsanlæg er hele banen mellem Fredericia og Tinglev dobbeltsporet. Samtidig er strækningen blevet opgraderet til 160 km/t. Strækningen er en del af det trans-europæiske netværk og er et vigtigt forbindelsesled for godstrafikken mellem Skandinavien og resten af Europa. Kapaciteten på strækningen var inden anlæggelsen af det ekstra spor tæt på at være brugt op - specielt for godstrafikken.
Folketinget bevilgede 675 millioner kroner til anlæggelsen af dobbeltsporet og herudover har projektet modtaget 75 millioner kroner i EU-støtte. Arbejdet gik i gang i marts 2014 og blev afsluttet i august 2015, undervejs har været to perioder med total sporspærring med omlægning af godstrafikken via Esbjerg-Tønder-Niebüll.
De to hidtidige krydsningsstationer Farris og Sommersted er herefter blot togfølgestationer og har ikke længere sporskifter.
Anlæg af dobbeltspor på strækningen fra Fredericia til Padborg har været mange år undervejs. Mellem Lunderskov og Vamdrup blev dobbeltspor allerede taget i brug i 1955. I 1996 blev dobbeltspor taget i brug mellem Vojens og Tinglev.
Kun mellem Tinglev og Padborg er den østjyske længdebane stadig enkeltsporet. Det var faktisk dobbeltspor fra Padborg til Tinglev i årene 1908 til 1938, hvor det ene spor blev fjernet af militærstrategiske årsager.
(jh) 08.09.2015
Ex. Arriva MR/MRD ophugning i Fredericia
De 15 MR/MRD-togsæt som tidligere har været udlejet til Arriva, men i 2011 blev leveret tilbage til DSB og siden hensat i Fredericia, bliver nu ophugget. Desuden bliver DSB MR 4073/MRD 4273, som har været hensat efter uheld, også skåret i småstykker.
26.08.2015 gik det blandt andet ud over MR 4066. 27.08.2015 blev i hvert fald MR 4070 + MRD 4270 slagtet.
Ex. Arriva MRD 4270 under ophugning i Fredericia. Foto: Allan Støvring-Nielsen.
(jh) 28.08.2015
Igen ståltog til Frederiksværk
Efter mere end et år uden transporter til og fra Stålvalseværket i Frederiksværk køres der nu atter godstog fra Ringsted til Frederiksværkbanen.
27.08.2015 fremførte CFL Cargo MX 1023 toget og der vil hver tirsdag og torsdag aften indtil sidst i september køre ståltog til NLMK DanSteel.
(jh) 28.08.2015
BR 605 afsporet i Nykøbing F. under rangering
Om morgenen lørdag 22.08.2015 afsporede DBAG/DSB ICE-TD togsæt 605 011/111/211/511 omkring kl. 5.30 ved rangering fra depotspor til spor 1 i Nykøbing F. Spor og et sporskifte blev delvist ødelagt ved hændelsen, hvor det efterfølgende oprydningarbejde blandt andet blev besværliggjort af, at en skinne havde kilet sig fast under togsættet. Ingen personer er kommet til skade i forbindelse med uheldet, som foregik med lav hastighed.
Torsdag 27.08.2015 påbegyndtes transport af havaristen fra Nykøbing F. til Tyskland, hvor "fætter BR"-togsættene vedligeholdes.
Rulleskøjte under boggie på DBAG 605 011 i forbindelse med transport til Tyskland. Foto: Per Topp Nielsen.
Transporten foregår via Storebælt, og da der kun kan kobles i den nordligt vendende ende af togsættet køres det i første omgang til klargøringscenteret på Kalvebod, hvorfra det trykkes til Godsbanegården - derved bliver togsættet "vendt". Oprindeligt var tanken at køre torsdag ved middagstid med maksimal hastighed på 60 km/t (gennem skifter dog kun 20 km/t). Imidlertid måtte dette ændres, da det ene hjulsæt skulle på "rulleskøjter", hvorved maksimal-hastigheden for transporten blot er 40 km/t (10 km/t gennem sporskifter!). Tog M 6258 havde afgang fra Nf 19.28, trukket af DSB ME 1533.
DSB ME 1533 med DBAG 605 011 transport af togsættet til København / Tyskland efter afsporing. Foto: Per Topp Nielsen.
Fredag går turen efter planen mod Padborg.
Opdatering 31.08.2015: Den videre transport fra København til Padborg foregik over to dage. Afgang fra København 28.0.2015 kl. 22.00 til Odense med ankomst sidst på natten. Efter at have holdt i Odense hele dagen afgang 29.08.2015 kl. 23.45 til Padborg. Fra Padborg blev togsættet overtaget af DBAG 115 278-4 med hjælpevogn for transport det sidste stykke til Hamburg Eidelstedt.
(jh) 28.08.2015, opdateret 31.08.2015
Slut med Stena Scanrail mellem Frederikshavn og Göteborg
Stena Lines jernbanefærge M/F Stena Scanrail, der har sejlet mellem Frederikshavn og Göteborg siden 1987, havde tirsdag 25. august 2015 kl. 17.30 sidste afgang fra Frederikshavn. Dermed ophører den principielle mulighed for overførsel af jernbanevogne mellem Jylland og Sverige via færge. Årsagen er, at færgelejet Kvillepiren i Göteborgs Frihavn ikke længere kan anvendes, da der i fremtiden skal bygges boliger der.
Forud for opstarten af færgeruten mellem Frederikshavn og Göteborg blev Stena Searider (oprindeligt Stena Seatrader) i 1986 bygget om til togfærge. Færgen er oprindeligt bygget i 1973 af A. Vuyk & Zonens, Netherlands (nummer 863). Siden 7. december 1987 har Stena Scanrail taget 25.797 rejser, hvilket svarer til 1.341.444 sømil, 2.484.354 kilometer eller 62 gange rundt om jorden.
Blandt de mere spektakulære anvendelser af Stena Scanrail var overførslen af strandede IC3- og MR/MRD-togsæt efter påsejlingen af Limfjordsbroen i 2012. I dagene 3-5. juni 2012 blev 4 IC3- og 6 MR/MRD-tog overført via Frederikshavn-Göteborg til Sverige og videre til Danmark via Øresundsbroen.
Færgen er blevet afløst af Stena Gothica, den tidligere M/F Ask, som tidligere blandt andet har været anvendt af DSB på Århus-Kalundborg ruten. I Göteborg sejles nu fra Majnabbekajen.
(jh) 28.08.2015
Ståltog fra Sverige via Esbjerg-Niebüll
I forlængelse af sommerens kørsler med tyske Ludmilla-diesellokomotiver via Esbjerg-Tønder-Niebüll, kører der på udvalgte dage i august og september 2015 igen godstog ad denne rute. Årsagen er omfattende sporarbejde i Sverige mellem Malmö og Trelleborg, hvorfor godstog ikke som normalt kan overføres med færge fra Trelleborg til Sassnitz.
Da nogle ståltransporter er meget tunge med høj metervægt, vil man undgå at befare højbroerne i Hochdonn og Rendsburg, hvorfor der i stedet køres via Esbjerg-Tønder-Niebüll-Heide-Hohenwestedt-Neumüster med BR 232. Fra Fredericia til Esbjerg køres med DBSRS MZ-lokomotiver, med BR 232 på slæb bagest i togne, dels for at undgå tomkørsel Maschen-Esbjerg, dels for at undgå omløb i Esbjerg. Maskinerne transporteres Maschen-Fredericia i ordinære tog.
Der køres efter følgende køreplan:
18/8-21/8, 23/8, 24/8, 6/9-25/9, 27/9 og 28/9
G 947427
Fredericia afg. 19.10
Esbjerg an. 20.15
G 138727
Esbjerg afg. 20.48
Tønder an. 22.25
G 947429
Fredericia afg. 20.05
Esbjerg an. 21.05
G 138729
Esbjerg afg. 21.30
Tønder an. 23.11
Et foto af et af de første tog, optaget af Kaj Aage Holdt, kan ses på Flickr.
(jh) 28.08.2015
Ardelt 125 til Vojens
Den tidligere DSB Ardelt-traktor 125 ankom 18.08.2015 til Vojens på en blokvogn. Rangermaskinen skal bruges til veterantogskørsel på Veteranbanen Haderslev-Vojens (VHV).
Oprindeligt leveret til DSB i 1955 fra Frichs (byggenummer 535), overgik maskinen i 1986 til Kommunekemi i Nyborg, hvor den anvendtes til intern rangering. I starten af 2000'erne overgik den sammen med en søstermaskine til Foreningen Dalmose-Skælskør banen. Ved denne forenings nedlæggelse til Dansk Jernbane-Klub og nu altså til VHV. Der er planer om at sætte maskinen i køreklar stand og opmale den i oprindelig grøn farve.
(jh) 19.08.2015
EVN-numre på DSB's IC3 materiel
Fra sommeren 2015 er DSB endelig begyndt at indføre EVN-numre (og VKM-mærkning) på motortogsættene litra MFA/FF/MFB.
EVN-numre er et 12-cifret nummer til entydig identifikation af et køretøj indenfor de europæiske jernbaner, som indeholder oplysninger om hvilken type køretøj der er tale om og hvilket land det er registreret ved, "individnummer" samt et checkciffer. Ved DSB har EVN-numre hidtil været anvendt ved de senest leverede Øresundstog, den seneste leverance af MQ-Desiro togsæt til Århus-Grenå strækningen, på IC2- og IC4-togsæt samt på dobbeltdækkermateriellet. Nu er man imidlertid også begyndt at give "ældre" materiel EVN-numre, nemlig IC3-togsættene litra MFA/FF/MFB. Samtidig angives og VKM-mærkning, "Vehicle Keeper Marking", DK DSB.
Togsættene bevarer deres hidtidige numre, men med tilføjelse af EVN-numre ud fra formlen 95 86 000 5xyz-c, hvor 95 angiver at der er tale om dieselmotorvogne, 86 angiver Danmark og hvor "xyz" er de tidtil anvendte numre på togsættene ("c" er checkciffer).
Et eksempel på et EVN-nummer er:
95 86 000 5050-3 DK DSB (DSB MFA 5050)
95 86 000 5450-5 DK DSB (DSB FF 5450)
95 86 000 5250-9 DK DSB (DSB MFB 5250)
DSB MFA 5077 med EVN-nummer 95 86 000 5077-6 DK DSB
I dagene 9.-13. august havde jeg lejlighed til at observere lidt over halvdelen af DSB's IC3-togsæt, hvor det kunne konstateres at i hvert fald følgende enheder nu har EVN-numre:
02/04/09/13/22/30/31/32/36/50/51/54/55/58/69/70/74/77/83/92/94.
Til gengæld havde følgende togsæt ikke EVN-numre (endnu): 05/06/08/12/15/18/23/24/25/27/28/29/35/38/41/45/46/59/60/61/64/65/66/68/73/79/80/88.
Med observationer af 49 ud af 96 togsæt er listen ovenfor langt fra komplet og vil naturligvis løbende ændre sig, efterhånden som flere togsæt bliver omlitreret.
Endnu er ingen af de elektriske togsæt litra ER/FR blevet set (af eders redaktør) med EVN-numre.
(jh) 19.08.2015
Nordjyske Jernbaner bestiller 13 Alstom Coradia Lint
Nordjyske Jernbaner har bestilt 13 dieseltogsæt ved Alstom, type Coradia Lint, til anvendelse i forbindelse med udvidelse af kørslen fra efteråret 2017, hvor banen overtager regionaltrafikken i Vendsyssel mellem Skørping og Frederikshavn.
Der er tale om 2-vogns togsæt med topfart 140 km/h og 125 sæder med mulighed for op til 135 stående passengerer, som skal bygges på Alstom’s fabrk i Salzgitter (tidligere LHB).
Den udvidede kørsel er et resultat af en lov fra 2014, hvor Region Nordjylland overtager statens trafikkøberansvar for den lokale togtrafik mellem Skørping og Frederikshavn, hvorved togdriften udvides markant. Der indføres timedrift mellem Skørping og Hirtshals og mellem Skørping og Skagen, hvorved der kommer til at køre nærbanetog mellem Skørping og Hjørring med fast halvtimedrift.
Med den planlagte aftale overtager Region Nordjylland i alt 1,2 mio. togkilometer årligt fra DSB, og det erstattes af ca. 2,2 mio. togkm.
På NJ's to strækninger Hjørring-Hirtshals og Frederikshavn-Skagen anvendes i dag 8 Desiro-togsæt, de 7 anskaffet i 2004/2005, mens et sidste sæt fra 2001 blev købt brugt fra HHGB i 2008 (billeder (bl.a.) heraf kan ses i NJ fotogalleriet).
Kilder: Railway Gazette og Alstom.
(jh) 01.07.2015
Regionstog A/S og Lokalbanen A/S bliver til Lokaltog A/S
Regionstog A/S og Lokalbanen A/S er pr. 1. juli 2015 fusioneret til Lokaltog A/S, hvorved alle privat-/lokalbanerne øst for Storebælt er samlet i ét selskab.
Lokaltog driver 8 tidligere privatbane-strækninger: Gribskovbanen, Frederiksværkbanen, Hornbækbanen, Lollandsbanen, Nærumbanen, Odsherredsbanen, Tølløsebanen og Østbanen, samt den tidligere DSB-strækning Lille Nord, i alt 338 km spor.
Banens hjemmeside kan ses på Lokaltog.dk.
(jh) 01.07.2015