Odense Letbane indgår kontrakt med Comsa og Stadler
Arbejdet med at bygge letbane i Odense kan nu gå ind i en ny fase, efter at Odense Letbane P/S 14. juni 2017 har skrevet kontrakt med spanske Comsa S.A.U, der skal lægge skinner, rejse master og bygge stationer, og med tyske Stadler Pankow GmbH, som skal levere letbanetog til Odense.
Comsa skal til den 14,5 km lange letbane med 26 stationer levere skinner, master, køreledninger, stationer og vedligeholdelsescenter samt de tilhørende telekommunikative og tekniske systemer til Odense. Danske Munck Gruppen A/S er underleverandør til Comsa på letbaneprojektet.
Stadler skal levere 16 letbanetog af typen Variobahn til Odense, samme type som også i øjeblikket er under levering og prøvekørsel i Aarhus.
Oprindelig var planen at bestille 14 vognsæt for at kunne opstille en køreplan med afgange hvert 10. minut i dagtimerne. Odense Byråd vedtog dog i april 2017 at købe yderligere to vognsæt, så der kan køres tog med afgange hvert syv et halvt minut i dagtimerne.
De 16 togsæt fra Stadler kommer til at koste samlet 336 millioner kroner, altså 21 millioner kroner stykket.
Letbanen skal efter planen kunne gå i drift i slutningen af 2020 og vil få følgende 26 standsningssteder: Tarup Center, Højstrup, Idrætsparken, Bolbro, Vesterbro, Vestre Stationsvej, Kongensgade, Odense Banegård, Odeon, Albani Torv, Benedikts Plads, Palnatokesvej, Østerbæksvej, Korsløkke, Ejerslykke, Rosengårdcentret, IKEA, Bilka, Cortex Park, Campus Odense, SDU, SDU Syd / Hospital Nord, Hospital Syd, Parkering Odense Syd, Hestehaven, Hjallese Station. Vedligeholdelsescentret vil blive opført ved Hestehaven i bydelen Hjallese.
(jh) 28.06.2017
Railcare MY 1134 omlakeret og tilbage i Danmark
Railcare MY 1134 ommalet i ny bemaling netop ankommet fra Sverige til Padborg dagen før.
Ny bemaling med detaljer af "Danish" vignet og tekniske påskrifter. Railcares diesellokomotiv MY 1134 har i de seneste år set efterhånden temmelig slidt ud, selvom maskinen har været i god teknisk stand.
7. april 2017 blev lokomotivet transporteret til Sverige for renovering i Långsele, hvor Railcare har værksted, af Hector 241.001 i tog HG 42702 (Pa-Phm).
Maskinen er blevet omlakeret i selskabets "husfarver", hvid, grå og rød med sort tag som spøjst nok går ned til vinduesrammerne på fronten. I førerrumsnederne (som er markeret "A" og "B", det er vist nyt?) forsynet med en lille vignet med ordet "Danish".
Efter renoveringen kom lokomotivet retur til Danmark (Padborg) lørdag den 17. juni 2017 trukket af Hector 241.010 i tog HG 63345 (Phm-Pa).
Det fremgik tidligere af nyheden, at MY 1134 var blevet renoveret i Kristinehamn, en velinformeret kilde oplyser, at det retteligt var i Långsele.
(jh) 21.06.2017, opdateret 22.06.2017
Dansk Jernbanearkiv, Driftsmateriellet 2015, med 406 nye sider
Per Topp Nielsens gigant-projekt "Driftsmateriellet", med gennemgang af alle danske godsvogne og deres skæbner, har tidligere været omtalt på Railorama.
Nu er der udgivet yderligere 406 sider, herunder mere end 200 sider med minutiøs gennemgang af Lollandsbanens godsvogne, et projekt som har taget 11 år. Blandt andet indeholder siderne scanninger af original-driftfortegnelser og en lang række billeder og materiel-lister.
Adgang til materialet kan fås på Dansk Jernbanearkiv ved henvendelse til forfatteren.
(jh) 18.04.2017
Ferietip: Billige togrejser i Slovakiet i juli og august
300,- kr for en uges ubegrænsede togrejser? Hvabehar? Den mulighed har man i Slovakiet i juli og august 2017, hvor de slovakiske baner ZSSK tilbyder billet-typen SLOVAK WEEK for 39 Euro, som giver ret til ubegrænset kørsel med passagertog, regionale eksprestog, EuroNight og EuroCity i 7 på hinanden følgende dage.
I Slovakiet er det muligt at køre lange strækninger med lokomotivtrukne tog, blandt andet med de aldrende, men uundværlige, Skoda-lokomotiver litra 240 "Laminatka", som med deres glasfiberfronter mere ligner rumskibe, til udforskning af det ydre rum, end lokomotiver...
Læs mere om tilbuddet på www.slovakrail.sk/sk/ceny-zlavy-sr/slovak-2017.
(jh) 28.06.2017