Jernbanenyheder II. kvartal 2018

Danmark

DB Cargo MZ 1459 omlakeret i Verkehrsrot

Efter længere tids renovering ved TÅGABs værksted i Kristinehamn er DB Cargo MZ 1459 kommet retur i drift, omlakeret i smuk DB Cargo Verkehrsrot.

På lokomotivet er udført renoveringsarbejde, herunder pladearbejde og udskiftning af generator. Lokomotivet er som det første af DB Cargos fra DSB overtagne stræknings-diesellokomotiver blevet ommalet i Verkehrsrot (RAL 3020).

Efter succesfuld testkørsel i Sverige 17. april 2018 mellem Kristinehamn-Hällefors, i forspand med Tågab TMZ 108, blev lokomotivet overført til Danmark 22. april 2018, trukket af DB 185 337-0.

Før lokomotivet kunne tages i drift skulle der foretages ATC-testkørsler, hvilket fandt sted 25. april 2018 mellem Vojens og Rødekro. Allerede dagen efter var maskinen i drift og kørte godstog til Aalborg og retur.

Næste maskine som er kandidat til at blive omlakeret er MZ 1449, som ramlede med en godsvogn under rangering i Køge 17. april 2018. Derved fik den et knæk bag førerrummet. Den blev overført til Kristinehamn 21. april for renovering.

Som nævnt er MZ 1459 det første egentlige tidligere DSB-diesellokomotiv til at blive ommalet i DB-farver. Men allerede i 2012 blev Køf 282 og i 2014 MK 282 ommalet. Disse to rangerenheder er i drift ved kombiterminalen i Taulov. Derudover er naturligvis alle elektriske lokomotiver litra EG og 185 i Verkehrsrot, enten omlakeret eller leveret som sådan.
(jh) 27.04.2018

Første spadestik på kontrol- og vedligeholdelsescenter til Odense Letbane

24. april 2018 blev første spadestik taget til Odense Letbanes kommende Control and Maintenance Center (CMC) og derved blev det første egentlige arbejde direkte relateret til letbanens infrastruktur påbegyndt.

Illustration af Odense Letbanes kommende CMC
Illustration af Odense Letbanes kommende Kontrol- og vedligeholdelsescenter

Kontrol- og vedligeholdelsescentret bliver opført ved Munkebjergvej i Hjallese, tæt ved den kommende sydlige indkørsel til Nyt OUH og tæt ved motorvejen i Hjallese. Remiseanlægget kommer til at bestå af udendørsarealer, hvor letbanetogene kan holde parkeret om natten, samt en bygning på i alt 8.560 kvadratmeter i to plan. Her bliver blandt andet værksted og vaskehal, kontrolcenter til overvågning og styring af driften samt kontorer til administration.

Areal for Odense Letbanes kommende CMC
Areal for Odense Letbanes kommende Kontrol- og vedligeholdelsescenter dagen inden første spadestik. De første jordarbejder er allerede i gang.

Efter sommerferien 2018 begynder selve sporlægningen, som den spanske entreprenør Comsa også skal stå for.
(jh) 27.04.2018

 

Til top