Jernbanenyheder III. kvartal 2022

Danmark

Foliering af DB Cargo lokomotiver

DB Cargo har siden slutningen af maj / starten af juni indlejet 3 TME-lokomotiver fra Nordic Re-Finance (NRFAB). Det drejer sig om de tidligere DSB ME 1524, ME 1526 og ME 1533. Inden de kom i drift blev de ved CFL's værksted i Padborg omfolieret med temaer fra H.C. Andersens eventyrunivers:
TME 1524, folie "Snedronningen"
TME 1526, folie "De Vilde Svaner"
TME 1533, folie "Den Lille Havfrue".

NRFAB TME 1533 Den lille havfrue
NRFAB TME 1533 'Den lille havfrue' nyfolieret med motiv fra H.C. Andersens eventyr, holdende ved CFL's værksted i Padborg, 28. maj 2022.
Foto: Søren M. Andersen

De tre ME-lokomotiver er indlejet fordi flere af DB Cargos MZ IV-lokomotiver skal have indbygget ETCS.

Svanemotiv på NRFAB TME 1526
NRFAB TME 1526 'De vilde svaner'. Fredericia, 15. juni 2022.
Foto: Søren M. Andersen

NRFAB TME 1524 Snedronningen
NRFAB TME 1524 'Snedronningen'. Fredericia, 8. august 2022.
Foto: Søren M. Andersen


Også to el-lokomotiver har primo juli 2022 fået nye farver:
DB 185 325-5, sort folie "Backbone"
DB 185 326-3, hvid folie "Climate Hero"

DB Cargo 185 325-5 Backbone
DB Cargo 185 325-5 'Backbone'. Fredericia, 8. august 2022.
Foto: Søren M. Andersen

DB Cargo 185 326-3 Climate hero
DB Cargo 185 326-3 'Climate hero'. Fredericia, 8. august 2022.
Foto: Søren M. Andersen


Tak til lokomotivfører Søren M. Andersen for fotos. Der er flere billeder i galleriet af DB Cargo indlejede NRFAB TME og DB Cargo 185.
(jh) 08.09.2022

SJ Nattog igennem Danmark

Første SJ nattog mellem Stockholm og Hamburg–Altona (og vice versa) havde premiere 01.09.2022. SJ har indlejet tyske liggevogne til togparrene EN 496/497, som i Danmark stopper og udveksler passagerer i Kastrup Lufthavn og Odense. Togene fremføres igennem Danmark af Hector Rail 241-lokomotiver.

Senere kommer togene også til at køre med egentlige sovevogne, men disse er endnu ikke klargjort til drift. En foreslået midlertidig løsning med indlejede ældre sovevogne kunne ikke lade sig gøre, da disse ikke er godkendt til kørsel i Storebæltstunnelen.

Billeder fra premiere-turen i Sverige kan ses på SJK Postvagnen.
(jh) 02.09.2022

Flere IC2-togsæt til Rumænien

9 IC2-togsæt er blevet solgt til en operatør i Rumænien, efter at have været hensat udrangerede i flere år i Tinglev.

Det drejer sig om følgende togsæt:
DSB MP 5704 + DSB FP 6704
DSB MP 5705 + DSB FP 6705
DSB MP 5707 + DSB FP 6707
DSB MP 5711 + DSB FP 6711
DSB MP 5716 + DSB FP 6716
DSB MP 5717 + DSB FP 6717
DSB MP 5719 + DSB FP 6719
DSB MP 5722 + DSB FP 6722
DSB MP 5723 + DSB FP 6723

Togsættene blev 08.08.2022 transporteret til Padborg som CG 6143 (Te-Pa), fremført af MY 1148 med 2 RailAdventure Habfis godsvogne som bremsevogne.

Fra Padborg fortsatte den videre transport sydpå med RailAdventure 139 558-1.

DSB MP 5707 + FP 6707 i Middelfart
Jeg har ikke mange billeder af IC2-rumlekasserne i drift. Men et af de togsæt som nu er solgt til Rumænien, DSB MP 5707 + FP 6707, ses her i Middelfart med regionaltog fra Odense til Fredericia en grå forårsdag. 10. april 2014.

I forvejen er 3 tidligere DSB IC2-togsæt (ex DSB MP 5714 + DSB FP 6714, DSB MP 5718 + DSB FP 6718 og DSB MP 5721 + DSB FP 6721) i drift i Rumænien hos operatøren Astra Trans Carpatic, som tilsyneladende har mere held med at få de italienskbyggede AnsaldoBreda togsæt til at køre end DSB havde. Det skulle dog være en anden operatør som nu har købt 9 togsæt.
(jh) 09.08.2022

Levering af DSB Vectron lokomotiver snart gennemført

Yderligere to Vectron-lokomotiver bestilt af DSB ankom til Padborg 01.08.2022 og dermed mangler blot levering af 2 ud af de 42 bestilte maskiner. De to nye lokomotiver er DSB EB 3233 (Siemens 2022/22991) og DSB EB 3234 (Siemens 2022/22992).

Overførslen til Danmark var oprangeret af Rail Adventure 111 029-5 + DSB EB 3234 + DSB EB 3233, som ankom til Padborg som HG 42790 (Pagr-Pa) kl. 12:20.

02.08.2022 blev de nye lokomotiver testkørt omkring Tinglev, hvorefter de kørte til København som HM 6146 (Te-Gb). I modsætning til de første overførsler fra Sønderjylland til hovedstaden er lokomotiverne nu godkendt til at køre solo, så oprangeringen var DSB EB 3233 + DSB EB 3234.

Tilbage udestår leveringen af DSB EB 3241 (Siemens 202x/23052) og DSB EB 3242 (Siemens 202x/23053), som er færdigbygget af Siemens, men endnu ikke transporteret til Danmark.

På grund af forsinkelse af leveringen af Talgo togstammerne til den internationale trafik mellem København og Hamburg har DSB indlejet et antal IC-vogne fra Deutsche Bahn. Disse vogne vil blive indsat i de internationale tog fra foråret 2023, fremført af litra EB.
(jh) 01.08.2022

 

Til top