John Damsgaard-Sørensen fotos, side 85
2557 fotos, viser #2521-2550
LJ P 77
ex DSB DSB CL 589, hensat i Nakskov.Mandag 8. september 1986, Nakskov Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MZ 1404
forspændt Intercity-tog i Vejle. På dette tidspunkt havde MZ'erne stadig deres originale afrundede frontvinduer.Lørdag 16. august 1986, Vejle Foto: John Damsgaard-Sørensen
Lollandsbanen M 32
holdende ved værkstedet i Maribo. Lokomotiv-typen med kælenavnet "Marcipanbrød" blev bygget af Frichs i Aarhus i 1952.Fredag 8. august 1986, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
SNNB QD 73
vognkasse på Stubbekøbing Havn.Torsdag 17. juli 1986, Stubbekøbing Foto: John Damsgaard-Sørensen
DB AByg 503 50 80 38-11 310-8
4-akslet 1. og 2. klasses personvogn, såkaldt "Ombygningsvogn"Fredag 11. juli 1986, Flensburg Hbf. Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB ABg 50 86 38-44 303-8
1. og 2.-klasse kupévogn.Lørdag 5. juli 1986, Nyborg Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MV 1144
holdende i tomgang med en MZ serie III, efter at have trukket lokalgodstoget fra Odense til Svendborg.Fredag 4. juli 1986, Svendborg Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MRD 4215
+ MR 4015 holdende i Svendborg inden returkørsel til Odense.Onsdag 2. juli 1986, Svendborg Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 13 II
holdende udrangeret ved remisen i Maribo. Rangertraktoren var oprindeligt leveret fra Fowler til Fjerritslev-Frederikshavn Jernbane i 1952, herfra kom til den Hjørring Privatbaner i 1969. Lollandsbanen købte samtidig en søstertraktor fra FFJ (LJ M 13 I), som indtil 1978 rangerede i Sakskøbing. Imidlertid blev denne beskadiget i 1978, hvorfor LJ købte HP's traktor. Den rangerede herefter også i Sakskøbing indtil indkøb af brugte Köf II-traktorer fra Tyskland i 1985. Samme år som billedet er taget blev begge Fowler-traktorer ophugget i Maribo.Onsdag 18. juni 1986, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
Grænge station
set fra sporsiden mod sydøst.Tirsdag 10. juni 1986, Grænge Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 31
holdende ved værkstedet i Maribo, flot nyrevideret efter en tur til Frichs i Århus for udskiftning af motorer.Tirsdag 29. april 1986, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB Ph 50 86 90-44 210-0
bagerst i tog 1036. Normalt medfølger kun en postvogn i toget, men på grund af en afsporing uden for Maribo dagen før, kunne postvognen fra dagen før ikke fremføres. Derfor gik der to vogne med i toget denne aften. Desværre havde jeg ikke åndsnærværelse nok til at tage et billede af hele oprangeringen.Tirsdag 29. april 1986, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 15
holdende ved værkstedet i Maribo, sammen med LJ M 13 II.Tirsdag 18. marts 1986, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ Ev 93
holdende ved værkstedet i Maribo i lavtstående vintersol.Mandag 20. januar 1986, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MH 361
holdende i Rødby Færge.Tirsdag 15. oktober 1985, Rødby Færge Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ 3-vogns Y-tog
afgår mod Nykøbing F. fra Maribo station (set bagfra). I baggrunden til højre ses Lollandsbanens værksted.Mandag 9. september 1985, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ Hjælpevogn 1
hensat bag værkstedet i Maribo.Mandag 9. september 1985, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB regionaltog på Lollandsbanen
måske skubbet af DSB MY 1116, men mine noter er usikre omkring dette. Datoen står dog fast. Billedet vinder ingen priser for komposition eller teknik, men vises alligevel, da det er et af mine tidligste jernbanebilleder. Og så viser det en typisk oprangering for et regionaltog på Sjælland/Lolland-Falster i midten af 1980'erne med Bns, 3 x Bn og MY-lokomotiv.Onsdag 28. august 1985, Anderstrup, øst for Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
DB 290 242-7
holdende på stationen i Goslar. Lokomotivet er bygget af Mak i Kiel som fabriksnummer 1000550 i 1971. Efter flere ombygninger, blandt andet med ny motor og udstyr for fjernstyring, kører lokomotivet den dag i dag for DB Cargo som 294 742-2.Fredag 19. juli 1985, Goslar Foto: John Damsgaard-Sørensen
DB 218 273-1
med regionaltog holder ved perron i Goslar.Tirsdag 16. juli 1985, Goslar Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 8''
med kommunekemi-tankvogn DSB 44 86 720 3 013-8 [P]. Tankvognen har været i Grænge, hvor der lå en modtagestation. Vogne til og fra Grænge blev kørt med rangertraktor fra Sakskøbing.Fredag 5. juli 1985, Sakskøbing Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 8''
holdende ved perronen for spor 2 i Sakskøbing. Bygget af O&K i 1960 som fabriksnr. 26037, leveret til Deutsche Bundesbahn som Köf II 6630. 1968 omlitreret til 323 256-8. Udrangeret 1983, hvorefter den kom til Lollandsbanen i efteråret 1984, hvor den kom i drift fra februar 1985, stationeret i Sakskøbing. Her afløste den en ældre Fowler rangertraktor, LJ M 13'''.Torsdag 27. juni 1985, Sakskøbing Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 7
ved pakhuset i Maribo. Triangel-motorvognen blev lejlighedsvist brugt til rangering af vogne til og fra pakhuset; i mine år boende i Maribo oplevede jeg den kun i drift én eneste gang, før den blev solgt for bevaring ved veteranbanen i Bryrup.Lørdag 11. maj 1985, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
LJ M 32
med godstog fra Nykøbing F. til Nakskov i Maribo.Mandag 6. maj 1985, Maribo Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MY 1157
er netop ankommet til Nykøbing F. med regionaltog. Første vogne efter lokomotivet er en kombineret 2. klasse/rejsegodsvogn litra BDg, som postarbejdere er gået i gang med tømme. Bemærk, at MY 1157 endnu ikke på dette tidspunkt har fået monteret separate slutlys og elvarmeanlæg.Torsdag 2. maj 1985, Nykøbing F. Foto: John Damsgaard-Sørensen
DSB MZ 1452
med sydgående internationalt tog på Nykøbing F. station. Jeg har noteret oprangeringen som DSB MZ 1452 + DB ABm + DB Bm + DB Dm + DSB Bg + DSB Bg + DSB ABg.Torsdag 2. maj 1985, Nykøbing F. Foto: John Damsgaard-Sørensen